آخرین اخبار از تولید و قیمت پژو ۳۰۱ و برنامه‌های ایران‌خودرو در سال ۹۸!

پژو ۳۰۱ از جمله خودروهایی است که شاید در بحبوحه قصه برجام می‌توانست بیشترین تاثیر را در روند خودروسازی کشورمان داشته باشد ولی این اتفاق همان‌طور که با عقد برجام آغاز شد ولی با بهم خوردن این توافقنامه بین المللی، عملا به محاق رفت و حالا یکی از مدیران ارشد ایران‌خودرو خبر از شروع تولید آن در اواخر سال ۹۸ می‌دهد.

به گزارش چرخان، حسین نجاری مدیرعامل شرکت ساپکو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت تولید پژو ۳۰۱ در سال ۹۸ گفت: در مورد تولید پژو ۳۰۱ باید بگوییم که چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادهای لازم منعقد شده است. همچنین شرکت پژو فرانسه که در حال حاضر ایران را ترک کرده باید طبق قرارداد منعقد شده فی مابین ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان جریمه‌ای معادل ۷ هزار میلیارد تومان پرداخت نماید.

پژو 301مدیرعامل شرکت ساپکو در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت قیمت احتمالی پژو ۳۰۱ را این‌گونه پاسخ داد: قیمتی که برای پژو ۳۰۱ در نظر گرفته شده بالاتر از قیمت دناپلاس خواهد بود. ساپکو قراردادهایی را با قطعه سازان منعقد کرده است که طی سه سال حدود ۱۵۰ هزار خودرو از این مدل به تولید خواهد رسید.

نجاری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مقدار داخلی سازی قطعات پژو ۳۰۱ گفت: قبل از خروج پژو از ایران به داخلی سازی ۶۴ درصدی در مورد قطعات این خودرو رسیده بودیم که در حال حاضر و با وضعیت پیش آمده در حال تلاش برای تولید سایر قطعات این خودرو هستیم. ما همچنین چیزی در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به قطعه سازان طرف قراردادمان پرداخت کردیم که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این عدد را به ۲ هزار میلیارد تومان برسانیم.

نجاری در ادامه به موضوع ارزبری تولید خودروها در خودروسازان اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در تعداد تولید افزایش داشته باشیم و یا قیمت خودروهای داخلی را کنترل کنیم چاره‌ای جز عمیق‌تر کردن داخلی سازی محصولات نداریم. طبق تصمیم گیری‌هایی که در ساپکو داشتیم باید به کاهش ارزبری تولیدات به میزان ۱۰ درصد در سال برسیم یعنی سالانه ۱۰ درصد از ارزبری خودروها بکاهیم.

وی در ادامه افزود: از دیگر نکاتی که باید گفته شود این است که ۵۰ درصد از قیمت تمام شده قطعات مربوط به مواد اولیه است که در سال ۹۷ شاهد افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بودیم که به طور مثال قیمت هرکیلو شمش آلومینیوم از ۸ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان رسید و البته در حال حاضر کمی متعادل شده و به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده است. طبق برنامه ریزی انجام شده در سال های ۹۸ و ۹۹ به سمت داخلی سازی قطعات الکترونیکی خودروها خواهیم رفت.

گفتنی است که این شرکت در حالی مدعی تولید خودروهای پژو ۳۰۱ است که در حال حاضر برای تولید پژو ۲۰۰۸ دچار مشکل بوده و توانایی تحویل بسیاری از تعهدات قبلی خود را نداشته و به ماه‌های بعدی موکول شده است.

آخرین اخبار از تولید و قیمت پژو ۳۰۱ و برنامه‌های ایران‌خودرو در سال ۹۸!

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *