زیاد ایستادن در بارداری چه عوارضی برای مادر و فرزند دارد؟

زیاد ایستادن در بارداری چه عوارضی برای مادر و فرزند دارد؟

درست است که زنان به اندازه مردان توانایی انجام کار فیزیکی را دارند اما زمانی که باردار می‌شوید همه چیز تغییر می‌کند. آنچه می‌خورید، هرچیزی که احساس می‌کنید و کاری که انجام می‌دهید جنین شما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. پاها کمی بیشتر از باری که دارند تحمل می‌کنند اما در زمان بارداری این بار افزایش پیدا می‌کند. اگر زمان طولانی بایستید قطعا اذیت خواهید شد. در این دوران باید بدانید چند ساعت می‌توانید بایستید و عواقب و عوارض زیاد ایستادن در بارداری چیست، این مطلب را بخوانید.

زیاد ایستادن در بارداری چه تاثیری روی بدن دارد؟

باردرای بیماری نیست اما بدن شما شکننده است. این به آن معنا نیست که شما نیاز به استراحت مطلق دارید و حتی ممکن است بتوانید ورزش هم بکنید. اما از ایستادن برای ساعت‌های طولانی باید خودداری کنید. در اینجا به برخی عوارض ایستادن به مدت طولانی اشاره می‌شود.

۱٫درد در قسمت پایینی کمر
حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از خانم‌های بارداری دچار درد در ناحیه قسمت پایینی کمر هستند. اغلب خانم‌ها از درد پا نیز شکایت دارند. اگر کار شما به گونه‌ای است که مستلزم ایستادن است احتمالا درد در این قسمت کمر در شما بیشتر است.
۲٫افزایش فشار خون بارداری
افزایش فشار خون برای هر فردی خطرناک است اما برای زنان باردار می‌تواند به مسئله مرگ و زندگی تبدیل شود. مطالعات نشان می‌دهد ایستادن طولانی می‌تواند موجب افزایش فشار خون در زنان باردار شود.
۳٫بروز درد لگنی
برخی زنان طی بارداری به درد کمربند لگنی که با عنوان اختلال عملکرد سفیزپوبیس شناخته می‌شوند، مبتلا شوند. این اختلال درد زیادی را در ناحیه لگن به ویژه استخوان آن ایجاد می‌کند. ایستادن طولانی مدت می‌تواند به منجر به بدتر شدن نشانه‌های این اختلال از جمله درد شدید کف لگن شود.

راهنمای انتخاب رنگ لباس برای برای عکس دوران بارداری

ایستادن بیش از اندازه در دوران بارداری


۴٫توقف رشد جنین

اگر به مدت طولانی و در حال ایستاده کار کنید این احتمال وجود دارد که جنین رشد کافی نداشته باشد و حتی دچار توقف رشد شود.
۵٫عامل زایمان زودرس
برخی مطالعات نشان می‌دهد که ایستادن به مدت طولانی می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.
۶٫کاهش فشار خون
سرپا ایستادن زیاد بدون وقفه می‌تواند موجب کاهش فشار خون مادر باردار شود.
۷٫تشدید ورم پا
بسیاری از خانم‌های باردار از ادم یا تورم پا در طول بارداری رنج می‌برند. ساعت‌ها ایستادن بدون وقفه این شرایط را تشدید می‌کند.

پیشگیری از زیاد ایستادن

اگر سبک زندگی یا کار شما به گونه‌ای است که باید ساعت‌ها بایستید وقت آن است که نگاه واقع بینانه‌تری داشته باشید. اقداماتی وجود دارد که عوارض جانبی این ایستادن را به حداقل برساند. در صورتی که در طول بارداری زیاد می‌ایستید نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر بارداری پرخطر دارید و بیشتر از ۴ ساعت در روز می‌ایستید بهتر است کارتان را عوض کنید و به کار پشت میزی رضایت دهید. با رئیستان صحبت کنید و در صورت نیاز از پزشکتان یادداشتی بگیرید که نشان دهد نباید ساعات طولانی بایستید. شاید مجبور باشید ۲۴ هفته پایانی بارداری را به مرخصی بروید.

انجام آزمایش ژنتیک در دوران بارداری چه لزومی دارد؟

مضرات ایستادن در بارداری چیست؟
  • اگر کار شما به گونه‌ای است که بیش از ۳۰ دقیقه در روز می‌ایستید باید این زمان را کمتر کنید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید بهتر است دنبال کار جدید بگردید.
  • اگر کار شما نیاز به ایستادن طولانی در یک مکان مشخص دارد بهتر است گهگاهی راه بروید.
  • در صورت ایستادن به مدت زیاد بهتر است از جوراب محافظ استفاده کنید.
  • در طول سه ماهه دوم و سوم پوشیدن کمربند مادری می‌تواند از شکم شما محافظت کرده و از فشار پشت شما کم کند.
  • ایروبیک در آب را امتحان کنید. این ورزش یک روش مناسب برای از بین بردن کمردرد است.
  • اگر نمی‌توانید از زیاد ایستادن خودداری کنید از زیر پایی یا چهارپایه استفاده کنید.
  • هر زمان امکان داشت یک پایتان را روی زیرپایی قرار دهید و بعد از مدتی پاها را جا به جا کنید.
  • سعی کنید از کفشی استفاده کنید که از قوس کف پا پشتیبانی کند.
  • اجازه ندهید بارداری برای شما تبدیل به بیماری شود. درست است که نمی‌توان توقع داشت خانم باردار چون باردار است کارش را ترک کند اما اگر کارتان طوری است که باید ساعت‌ها سرپا بایستید در حالی که باردارید بهتر است با رئیستان در این باره صحبت کنید.

ورزش های ایمن برای دوران بارداری ورزش هایی است؟

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *