آموزش خنک کردن بدن بعد از ورزش (به سرعت)

آموزش خنک کردن بدن بعد از ورزش (به سرعت)

بعد از یک تمرین شدتی حتماً حسابی بدنتان داغ می کند و احساس ناراحتی می کنید، آیا راهی وجود دارد که به سرعت بدنمان را خنک کنیم؟ حال تصور کنید که بخواهید در شهرهای گرم ایران مانند یزد و قم برنامه ورزشی تان را دنبال کنید! قطعاً گرما طاقت فرسا بوده و عرق کردنتان نیز چند برابر خواهد شد. اگر میزان عرق کردنتان نیز زیاد باشد که به کلی باید لباسهایتان را بعد از هر بار ورزش عوض کرده و داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. بهتر است از چند شگرد و راه حل برای تسریع در خنک کردن بدن بعد از ورزش استفاده کنید تا انجام ورزش برایتان هر روز شادی آور تر و لذت بخش تر شود.

خنک کردن بدن بعد از ورزش

۱دوش آب خنک

یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای کاهش دمای سریع بدن بعد از ورزش رفتن به سراغ دوش آب خنک است. اگر در منزل ورزش می کنید می توانید بلافاصله دوش کوتاهی با آب خنک بگیرید، در بعضی ازباشگاه ها نیز دوش هایی برای اینکار تعبیه شده است که می توانید از آنها استفاده کنید.

۱۲ تمرین ورزشی مفید برای درمان واریس

نکته مهم در هنگام دوش آب خنک گرفتن این است که ابتدا از آب نیمه ولرم استفاده کرده و آرام آرام آب را خنک کنید تا بدنتان دچار شوک نشود. سپس تا جایی دما را پایین بیاورید که بدنتان تحمل اش را داشته باشد. به مدت ۱۰ دقیقه زیر دوش بایستید تا زندگی تان متحول شود!

۲هندوانه بخورید

به گفته متخصصان تغذیه هندوانه یکی از خوردنی های خنک کننده در این فصل است که دمای بدنتان را پایین خواهد آورد. می توانید هندوانه را به شکل پالوده درست کرده و کمی روغن زیتون، رزماری یا نعنا اضافه کنید و قبل از ورزش یا بعد از ورزش میل کنید.

۳تمرین تنفس جمع کردن زبان

اگر توانایی این را دارید که زبانتان را داخل دهانتان جمع کنید، پس چرا از این تمرین تنفسی یوگا (پرانامایا) برای خنک شدن استفاده نکنیم؟! کافی است روی صندلی ای بنشینید و چشمانتان را ببندید. ابتدا مانند همیشه نفس بکشید و سپس زبان تان را داخل دهان جمع کنید. شاید باور نکنید ولی نسیم خنک ایجاد شده در دهان باعث می شود تا تمام بدنتان خنک شود. کافی است یکبار این تکنیک را امتحان کنید تا برای همیشه مشتری آن شوید. یک یا دو دقیقه بعد از ورزش زمانی که استراحت می کنید این تمرین را تکرار کنید.

۴رطوبت رسانی صبحگاهی

یکی دیگر از تکنیک های معجزه کننده برای خنک کردن بدن در طول روز، مصرف آب به صورت ناشتا در همان ابتدای صبح است. اینکار باعث می شود تا آب رسانی به سلولها انجام گرفته و در تمام طول روز آّب مورد نیازشان را در اختیار داشته باشند. برای اینکار همان ابتدای صبح قبل از اینکه صبحانه بخورید و هیچکار دیگری بکنید، یک لیوان آب ولرم بنوشید تا هم مجاری دستگاه گوارشتان باز شود و هم آب به سلولهایتان برسد.

۵آلوئه ورا را به رژیم و پوستتان اضافه کنید

بسیاری از پزشکان و اجداد ما سر خنک کنندگی آلوئه ورا قسم می خورند! به یاد داشته باشید که استفاده و میل کردن این گیاه هم باعث می شود خنک تر شوید و هم پوست بهتری داشته باشید. حال می توانید به صورت خام ژل آلوئه ورا را میل کنید یا به سراغ آبمیوه های حاوی آلوئه ورا بروید.

۳۰ دقیقه ورزش سبک در روز چه مزایایی دارد؟

۶غذاها و نوشیدنی های التهاب آور نخورید

اگر تمام تمرینات و تکنیک های بالا را هم به کار ببندید ولی رژیم غذایی خوبی نداشته باشید، اثری نخواهید دید. حال منظورمان از التهاب آور چیست؟! به عنوان مثال الکل، کافئین و شکر باعث التهاب بدن و دستگاه گوارش تان شده و در نتیجه دمای بدنتان بالا خواهد رفت. بنابراین بهتر است مصرف این غذاها و نوشیدنی های التهاب آور را در فصل تابستان به حداقل برسانید.

۶ایستادن روی دست ها یا پاها به دیوار

می توانید با ایستادن روی دستها یا زدن پاهایتان به دیوار (تکیه دادن پاها به دیوار) انرژی پیتا یا همان آتش درون تان را خاموش کنید. قطعاً برایتان این سؤال پیش آمده است که پیتا دیگر چیست!؟ مطابق اصول آیورودا بدن از سه دوشای کافا، پیتا و وانا تشکیل شده و برای اینکه در سلامت کامل به سر ببرید باید هر سه این دوشاها در حالت تعادل قرار بگیرد. حال اگر پاهایتان را به دیوار بزنید یا روی دستهایتان بایستید، خون از پاها مجدداً به قلب بازگشته و تصفیه خواهند شد. همین باعث می شود تا پیتای شما به تعادل برسد. می توانید از حرکات دیگر یوگا مانند حرکت ماهی، تعظیم و قایق هم برای تصفیه خونتان استفاده کنید.

۷ استفاده از قالب های یخ

می توانید برای خنک کردن فوری بدنتان بعد از ورزش از تکه های یخ استفاده کنید. برای اینکار کافی است قطعات یخ را بر روی گردن، سینه،شکم و ران ها قرار داده تا دمای کل بدنتان کمتر شود. زیرا خون در تمام بدن جریان دارد، زمانی که شما با یخ خون قسمتی از بدنتان را خنک کنید به طور معجزه آسایی اینکار باعث کم شدن دمای کل بدنتان خواهد شد.

البته یادتان باشد که درکنار انجام این تمرینات بهتر است نکات اولیه را در هنگام ورزش کردن در هوای گرم رعایت کنید، مثلاً لباس مناسب بپوشید، از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید یا سعی کنید در نزدیکی سیستم های خنک کننده ورزش کنید.

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *