ورزش پایین تنه

با این ۹ گیاه شگفت انگیز حافظه و سلامت مغز را افزایش دهید

برخی گیاهان دارویی می‌توانند به افزایش حافظه، جلوگیری از آلزایمر و بهبود عملکرد مغز کمک کنند.

 در زمانهای گذشته مردم برای بهبود سلامت خود از طبیعت کمک می‌گرفتند آن‌ها فواید مختلف گیاهان را کشف کردند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند سالم‌تر زندگی کنند.
هرچند در دنیای مدرن، ما بیمارستان‌های مجهز و داروهایی شیمیایی را در اختیار داریم اما باز هم گیاهان دارویی اهمیت خود را در حفظ سلامت انسان‌ها از دست نداده‌اند. آن‌ها مواد ضد التهاب و ترکیبات فعالی دارند که خطر بیماری‌های گوناگونی را کاهش می‌دهند. امروز می‌خواهیم باهم مرور کنیم که چه گیاهانی باعث تقویت حافظه و عملکرد مغز می‌شوند.

۱ – زردچوبه
زردچوبه خواص سلامتی بسیاری دارد و دلیل اصلی آن رنگ زرد آن است که باعث ایجاد خواص ضد التهابی می‌شود مصرف این ادویه سلامت مغز را نیز به همراه دارد.
زردچوبه حاوی یک ترکیب فعال به نام کورکومین است و شواهد نشان می‌دهد که این ماده حافظه انسان و قدرت تمرکز را در افراد مسن بهبود می‌بخشد. دانشمندان می‌گویند کورکومین با کاهش التهاب و بهبود جریان خون به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

۲ – مریم گلی (Sage)
مریم گلی در طول تاریخ برای اهداف مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مزایای این گیاه شگفت انگیز تقویت حافظه است.
تحقیقات فارماکولوژی، بیوشیمی و رفتار‌شناسی نشان داد که مریم گلی در بهبود حافظه بسیار موثر است. دانشمندان در دو گروه از جوانان آزمایشی انجام دادند. آن‌ها به گروهی کپسول حاوی روغن مریم گلی و به گروه دیگر کپسول دارونما دادند و بررسی آن‌ها نشان داد که حافظه شرکت کنندگان در گروه اول، بهتر از گروه دوم عمل می‌کرد.

۳ – ناز باتلاقی (Bacopa Monnier)
Bacopa Monnier یا گیاه ناز باتلاقی، دارای تاریخچه طولانی در طب سنتی هندو است که در آن از این گیاه عمدتا برای تقویت مغز استفاده می‌شد.
تحقیقات نیز نشان می‌دهد که ناز باتلاقی می‌تواند اختلالات‌شناختی ناشی از آسیب اکسیداتیو را بهبود بخشد و با افزایش عملکرد مغز در افراد سالم همراه است.

۴ – جینگو بیلوبا (Ginkgo Biloba)
Ginkgo biloba اثرات ضد التهابی قوی دارد و جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد. شواهد نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از Ginkgo biloba باعث بهبود عملکرد رفتاری در آزمون‌های حافظه می‌شود. همچنین Ginkgo biloba به بهبودی و بازیابی سلول‌های مغز کمک می‌کند.

۵ – سیر
سیر یک غذای مغذی و سالم است؛ اگر تابحال مصرف این ماده غذایی را در برنامه روزانه خود قرار نداده‌اید شاید خواص خوب آن برای سلامت مغز شما را به اینکار تشویق کند.
یک مطالعه نشان داد که که مصرف سیر باعث افزایش حافظه و عملکرد‌شناختی کلی در موش‌های صحرایی می‌شود. در این تحقیق از سیر به عنوان مکمل غذایی برای افزایش حافظه موش‌ها استفاده شده بود. دانشمندان دانشگاه می‌سوری در مطالعه جداگانه دریافتند که سیر از مغز در برابر پیری و بیماری‌های ناشی از آن محافظت می‌کند. در واقع، سیر می‌تواند از بیماریهای مغز و اعصاب مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند.

۶ – آب‌قاشقی (Gotu Kola)
گیاه آب‌قاشقی یا قَدَحِ مَریَم یا گوتوکولا یک گیاه بومی استرالیا و آسیای شرقی است و در طول تاریخ این کشور‌ها از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مغز استفاده شده است. تحقیقات نیز نشان می‌دهد که این گیاه برای احیای مغز و سیستم عصبی، مناسب است و به طور جدی با پیری مغز مبارزه می‌کند.
آب قاشقی سبب فعال شدن فاکتور BDNF در مغز می‌شود و با حضور این فاکتور تشکیل سلول‌های جدید در مغز ممکن می‌شود.

۷ – رزماری
قرار گرفتن در معرض عطر رزماری می‌تواند به طور قابل توجهی حافظه را افزایش دهد.
در یک پژوهش دانش آموزان در دوگروه به طور تصادفی در کلاس‌هایی که روغن رزماری در آن منتشر شده بود و کلاسی که شرایط عادی داشت حضور یافتند. تجزیه وتحلیل داده‌ها نشان داد که کودکانی که در معرض عطر رزماری قرار داشتند، نمرات بیشتری نسبت به همتایانشان از گروه کنترل کسب کردند.
گرچه علت ارتباط رزماری و ارتقا حافظه کاملا مشخص نیست، اما این امر می‌تواند به دلیل تأثیر عطر گیاه بر فعالیت الکتریکی مغز باشد.

۸ – پنیرباد  Ashwagandha
Ashwagandha از زمانهای قدیم برای درمان مورد استفاده قرار گرفته است.
یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی عصاره ریشه این گیاه پس از ۸ هفته سبب بهبود قابل حافظه و عملکرد مغزی افراد شده است. همچنین استفاده از این گیاه با افزایش سرعت پردازش اطلاعات مرتبط بود.

۹ – نعناع فلفلی
این گیاه محبوب برای طراوت و عطر آن شناخته شده است. در حقیقت، عطر و بوی نعنا فلفلی آن چیزی است که برای مغز و حافظه شما مفید است.
یک مطالعه نشان داد که چای نعناع دارای توانایی بهبود حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت است.

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *