8 فایده سونا که از آن خبر ندارید

۸ فایده سونا که از آن خبر ندارید

اگرچه شواهد تاریخی محکمی در مورد استفاده آمریکاییها از سونا و بهره‌مندی از فواید آن وجود دارد؛ اما، منشأ سونا را به اروپا، به ویژه مناطق نوردیک نسبت داده‌اند. فرهنگ سونا در فنلاند پایه و اساسی محکم دارد و در تمام جهان به رسمیت شناخته شده است. منشأ آن هر جا که باشد، این فرهنگ سراسر جهان را در دوران مدرن فراگرفته است. دلیل این امر، آگاهی یافتن درمانگران و عامه مردم از فوایدی است که در سونا وجود دارد. سوناها، خانه‌ها یا اتاق‌های کوچکی هستند که برای استفاده از گرما، بصورت خشک یا بخار، تدارک دیده شده‌اند. در این مقاله به بررسی ۸ فایده سونا پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

۱ ) سم‌زدایی بدن 

یکی از روشهای دفع سموم از بدن انسان، تعریق است. تعریق عمیق در دفع سمومی که بدن به روشهای مختلف آنها را جذب کرده است، بسیار مؤثر است. سونا از عهده اینکار به خوبی برمی‌آید. در جلسات گرمایی سونا، بدن عرق زیادی می‌کند که در نهایت باعث دفع سموم از بدن به مقدار زیاد می‌شود.

۲  ) کاهش وزن

سونادرمانی یک روش بسیار عالی برای کاهش وزن که مستلزم کمترین تلاش است. در حمام سونا، ضربان قلب  به دلیل گرمای خشک، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. یافته‌های علمی بیانگر آنند که ۲۰ دقیقه سونا در ۷۵ درجه سانتیگراد، ۵۰۰ کالری خواهد سوخت. در سونا متابولیسم بدن، به همان طریق که در یک فعالیت ورزشی بالا می‌‌رود، افزایش پیدا می‌کند.

۳ ) تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید اصلی که باید به آن اشاره کرد، تقویت سیستم ایمنی است. جلسات سونا به تولید گلبولهای سفید خون کمک می‌کند. گلبولهای سفید خون، سلاح بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌هاست. افرادی که به طور منظم از سونا استفاده می‌کنند، سالمتر باقی می‌مانند و اگر بیماری به آنها حمله کند، سریعتر بهبود پیدا می‌کنند.

۴ ) ارتقای تعامل اجتماعی

این فایده ممکن است عاید کسانی که از سوناهای خصوصی کوچک استفاده می‌کنند، نشود. اگر از سونای عمومی استفاده می‌کنید، این فعالیت می‌تواند یک ابزار عالی برای برقراری ارتباط اجتماعی باشد.

سونا - شادابی و سلامتی

با ۶ ورزش دوران بارداری آشنا شوید!

۵ ) بهبود عملکرد بدن در ورزشهای استقامتی

بدن ما می‌تواند سطح خاصی از گرما را تحمل کند. استفاده منظم از این روش، آستانه تحمل گرما را افزایش می‌دهد و در نتیجه، استفاده کنندگان منظم سونا آستانه تحمل گرمای بیشتری دارند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ورزشهای استقامتی از خود نشان می‌دهند، کمتر احساس خستگی می‌کنند و سطح انرژی خود را بیشتر می‌توانند نگه دارند و تمام اینها، به ارتقا عملکرد منتهی می‌شود.

۶ ) زیبایی موها

روی پوست سر، غددی وجود دارند که آنها را غدد سباسه می‌نامند. غدد سباسه ترکیباتی ترشح می‌کنند که مو را نرم و مرطوب می‌کند. ماندن در سونا به مدت چند دقیقه، غدد سباسه را فعال کرده و این ترکیبات مفید ترشح می‌شوند، و در نتیجه مو زیباتر به نظر می‌رسد.

مطلب مرتبط: ۸ فایده ماساژ کف پا که حتما از آن بی خبرید!

۷ ) افزایش ریکاوری بعد از ورزش

امروزه، بسیاری ازباشگاهها سونا دارند و دلایل فراوانی برای اینکار وجود دارد. سونا یک روش بسیار مؤثر برای ریکاوری بعد از ورزش است. هنگام تعریق در سونا، ضایعات متابولیکی از بدن دفع می‌شود. جریان خون به عضلات خسته و کشیده افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه به آنها کمک می‌کند تا سریعتر ریکاوری شده و بسیار سریعتر احساس آرامش و استراحت کنند.

سونا - شادابی و سلامتی

۸ کار هوشمندانه که می توانید در حمام انجام دهید!

۸ ) جوانسازی پوست

یکی از اصلی‌ترین ارگانهای بدن، پوست است که به ورزش منظم نیاز دارد. سونا یک روش عالی برای ورزش دادن پوست است. با بالا رفتن سن، سلولهای مرده بیشتری روی منافذ پوست جمع می‌شوند و از انعطاف‌پذیری پوست کاسته می‌شود. چند جلسه سونا جریان خون به پوست را افزایش می‌دهد، و به رشد پوست جدید، و همچنین، برداشتن سلولهای مرده قبلاً ایجاد شده کمک می‌کند. روغن‌ها، که مرطوب‌کننده‌های طبیعی و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در پوست ما هستند، از طریق سونا فعال می‌گردند و بدین ترتیب، ما جوانتر به نظر خواهیم رسید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *