راهنمای انتخاب کفش کتانی براساس فرم پا

راهنمای انتخاب کفش کتانی براساس فرم پا

انتخاب کفش کتانی برای هر فرم پا، نه‌تنها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بلکه به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیم یک ورزشکار نیز به‌ حساب می‌آید. ورزشکاران و به‌ویژه دونده‌ها، فشار بسیار زیادی را به مچ پا و لگن می‌آورند .بدون شک، تأثیری که کفش روی پای فرد می‌گذارد، با هر قدم حس خواهد شد. بنابراین نباید از انتخاب کفش کتانیِ درست و مناسب با فرم پا غافل شوید. البته جای هیچ نگرانی نیست؛ در ادامه این مطلب ، به بررسی تمامی این جوانب پرداخته شده تا بتوانید بهترین کفش را خریداری کنید و با هر قدم قوی‌تر شوید.

قدم اول: همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد!

اول باید تصمیم بگیرید که کفش را دقیقاً برای چه کاری می‌خواهید؟ هدف شما کدام‌یک از این‌هاست؟ پیاده‌روی، فوتبال، بسکتبال، مسابقه دو، ایروبیک، تنیس یا کشتی؟! همان‌طورکه می‌بینید، کفش‌های ورزشی دارای انواع مختلفی است. بسیاری از آن‌ها برای اهداف ورزشی خاصی طراحی شده‌اند که باید در هنگام خرید کفشِ مناسب به این نکته دقت داشته باشید. بعد از انتخاب هدف خود و پیش از اینکه در طرح‌های جذاب کفش‌ها غرق شوید، باید به نکته بعدی یعنی حالت (پرونیشن) مچ پا حتما دقت کنید.

پرونیشن مچ پا چیست؟

یکی از نکات بسیار مهم دیگر در انتخاب کفش ورزشی مناسب، دقت به حالت مچ پا (پرونیشن) است. پس حتما این بخش از مقاله را با دقت بخوانید تا با انواع آن آشنا شوید.

تعریف حالت مچ پا: پرونیشن یا حالت مچ پا، بستگی به چرخش مچ پای شما به داخل و خارج دارد؛ یعنی با هر قدمی که برمی‌دارید و پایتان را روی زمین می‌گذارید، پای شما بیشتر به سمت داخل یا خارج متمایل می‌شود. اطلاع از اینکه مچ پایتان، در هنگام راه‌رفتن و حرکت، چه فرمی به خود می‌گیرد، می‌تواند در انتخاب مدل مناسبِ کفش به شما کمک شایانی کند.

۱۱ ترفند برای تازه و نو نگه داشتن کفش ها

پرونیشن مچ پا و سه نوع آن

۱ حالت خنثی: در هنگام راه‌رفتن، حالت مچ پا، باید به سمت داخل باشد، تا وزن بدن به‌صورت یکنواخت تقسیم شود.

در حالت خنثی که آن را حالت عادی و طبیعی پا نیز می‌نامیم، در زمان پایین آوردن پا، ابتدا قسمت بیرونیِ پاشنه با زمین تماس پیدا کرده و سپس با قدم‌برداشتن، سرپنجه‌ها با زمین برخورد خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین نکات در تشخیص این وضعیت، میزانِ قوسِ کف پای شماست؛ اگر قوس کف پای شما طبیعی باشد، به احتمال بسیار زیاد، حالت طبیعی دارید. اگر کف پایتان صاف باشد، پای شما دارای حالتی بیشتر از حد طبیعی خواهد بود و بالعکس اگر قوس پایتان بیشتر از حد طبیعی است، حالت پای شما کمتر از حد طبیعی خواهد بود.

 

۲ پرونیشنِ بیش‌ازحدِّ طبیعی: این حالت نیز مانند حالتِ خنثی، در هنگام گذاشتنِ پا روی زمین، اول قسمت بیرونی پاشنه با زمین تماس پیدا می‌کند؛ با این تفاوت که چرخشِ پا به داخل، بیش از ۱۵ درصد است که به اصطلاح، به این وضعیتِ قرارگیری پا در هنگام فرود یا پایین‌آوردن، حالت بیش‌ازحدِّ طبیعی می‌گویند.

حالتِ بیش‌ازحدِّ طبیعیِ مچ پا، باعث می‌شود تا در هنگام راه‌رفتن و وقتی‌که می‌خواهید پایتان را روی زمین بگذارید، بر روی قسمتِ بیرونیِ پاشنه پا فشار بیاورید. در این حالت، همه وظایفِ راه‌رفتن، بر دوشِ بزرگ‌ترین انگشت پا یعنی همان شست پا است.

۳ پرونیشنِ کمتر ازحدِّ طبیعی: در این حالت که آن را با نام سوپانیشن نیز می‌شناسند، به حالتی گفته می‌شود که در حینِ راه‌رفتن، چرخش پا به سمت بیرون باشد.

در این حالت نیز هنگام راه‌رفتن،‌ مانند پرونیشن خنثی، در زمان پایین‌آوردن پا، اول قسمت بیرونی پاشنه روی زمین قرار می‌گیرد؛ با این تفاوت که در ادامه حرکت، چرخش پا به سمت داخل کمتر از حد استاندارد بوده و وزن بدنتان بیشتر روی قسمت خارجی پا خواهد بود.

در این حالت، بیشترین فشار و بار مسئولیت راه رفتنتان به عهده انگشتان کوچک‌تر پا است.

تشخیص دقیق‌تر پرونیشن مچ پا

راه دیگری برای تشخیصِ پرونیشن و حالت مچ پایتان نیز وجود دارد؛ آن هم بررسیِ کفش‌های قدیمی یا کفش‌هایی است که در حالِ حاضر استفاده می‌کنید. این روش علمی نیست؛ اما به تشخیصِ حالت پاهایتان کمک خواهد کرد. برای این کار، کافی است کف کفش‌هایی که حداقل چند ماه از پوشیدن آن‌ها گذشته را نگاهی بیندازید و ببینید که با کدام‌یک از تصاویر زیر مطابقت دارد. نقاط نارنجی‌رنگ، نشان‌دهنده ساییدگیِ بیشتر کفش در آن نواحی است.

با ترندهای کفش های ورزشی سال ۲۰۱۸ آشنا شوید!

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *