آیا تمرین با وزنه برای کاهش کمردرد مفید است؟

آیا تمرین با وزنه برای کاهش کمردرد مفید است؟

بسیاری از افراد، حداقل یک‌بار در طول زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. برخی نیز از گذشته، گرفتار این درد آزاردهند بوده و دیگر بخشی از زندگی روزمره‌شان شده است. اگر تاکنون دچار کمردرد نشده‌اید و احساس می‌کنید که نیازی به خواندن این مقاله ندارید، لازم است بدانید که با بالا رفتنِ سن، احتمال کمردرد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است که حداقل یک‌بار این مطلب مفید را برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به این مشکل مطالعه کنید.

چرا با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به کمردرد بیشتر می‌شود؟

هم‌زمان با بالاتر رفتن سن، دیسک‌هایی که مهره‌ها را از یکدیگر فاصله می‌دهند، آرام‌آرام کارایی خود را از دست داده و دیگر قابلیت قبل را نخواهند داشت. حال اگر این از دست‌دادنِ کارایی، بیش‌ازحدِّ انتظار باشد و وخیم شود، دیسک آسیب‌دیده و به اعصابِ ستون مهره‌ها فشار آورده و به همین سادگی باعث کمردرد می‌شود.

کمردرد ناشی از آسیب‌دیدگی

یکی دیگر از علت‌های کمردرد نیز آسیب‌دیدگی است؛ به‌عنوان مثال اگر بدونِ در نظر گرفتن شرایط بدنی خود، جسم بسیار سنگینی را بلند کنید که بدنتان آمادگی آن را نداشته باشد، قطعاً عضلات کمرتان دچار گرفتگی و کشیدگی می‌شود. البته بلندکردنِ اجسام خیلی سنگین می‌تواند خطرناک‌تر از این‌ها باشد و منجر به پارگی دیسک هم بشود.

چندان هم جای تعجب نیست، عدم آمادگیِ بدنی در هنگام بلندکردنِ هرگونه وزنه‌ای، احتمال بروز آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد. زمانی‌که عضلات کمرتان ضعیف باشد، احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر بوده و عضلات، توانایی محافظت از ستون مهره‌ها را نخواهد داشت.

آموزش ۳ تمرین ورزشی برای تقویت عضلات کمر

کمردرد ناشی از چاقی

چاقیِ شکمی نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب کمردرد می‌شود. زمانی‌که شکمتان برآمده می‌شود، جاذبه زمین فشار بیشتری به کمر وارد کرده و در طولانی‌مدت باعث بروز کمردرد خواهد شد.

فرم صحیح بدن نیز در بروز کمردرد نقش دارد. آیا تا به‌حال به فرم بدنتان دقت کرده‌اید؟ شیوه‌هایِ بد نشستن، ایستادن و راه‌رفتن، همگی به عضلات کمر فشار آورده و باعث می‌شود تا این عضلات، بیشتر درگیر شود. اگر فرم صحیح بدن را رعایت نکنید و توجهی به این قضیه نداشته باشید، خیلی زود عوارض کمردرد، شروع خواهد شد.

تاثیر تمرین با وزنه در بهبود کمردرد

همان‌طورکه پیش از این گفتیم، عدم آمادگیِ بدنی و داشتن اندامی نامتناسب، یکی از عوامل بروز کمردرد است. افرادی‌که سابقه کمردرد دارند، دیگر رغبت چندانی به کار با وزنه نداشته و می‌توان گفت که به کلی، ترس از رفتن به سمت دمبل و هالتر را خواهند داشت. آن‌ها با این کار، خود را از فواید بی‌شمار تمرین با وزنه محروم می‌کنند! (برنامه ورزشی تناسب اندام دوهفته‌ای)

چه افرادی نباید وزنه بزنند؟

کسانی‌که از کمردردهای جدی رنج می‌برند، باید پیش از تمرین با وزنه، به پزشک مراجعه کنند. در صورتی‌که یکی از علائم زیر را دارید، بهتر است حتماً به‌دنبال راهی برای درمان بروید:

  • مشکل در راه‌رفتن؛
  • کاهش وزن سریع؛
  • سابقه آسیب در ناحیه کمر؛
  • احساس درد شدید در بدن؛
  • بی‌حسی و مورمور شدنِ پاها؛
  • عدم تواناییِ کنترل ادرار و مدفوع.

اگر علائم گفته‌شده را ندارید، شک نکنید که انجام تمرینات با وزنه به کاهش علائم کمردردتان کمک خواهد کرد. نتیجه مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام گرفت، این بود که افراد مبتلا به کمردردی که وزنه می‌زدند، علائم کمردردشان کاهش یافته و انعطاف‌پذیریِ بیشتری نسبت به افراد مبتلا به کمردرد و گریزان از وزنه از خود نشان می‌دادند. به‌طور کلی، متخصصان متوجه شدند که ۵۰ تا ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان،‌ با رضایتِ کامل از تمرین با وزنه، قصد ادامه تمریناتشان را داشتند.

راهکار قدیمی برای بهبود کمردرد

شاید شما یادتان نیاید؛ ولی زمانی پزشکان می‌گفتند که کمردرد دارید؟! بروید خانه و استراحت کنید. درحقیقت چنین توصیه‌ای برای کمردردهایی که مزمن نیستند، کاملاً اشتباه است. کم‌تحرکی، باعثِ شُل‌شدنِ عضلاتِ کمر و درد بیشتر می‌شود.(چهاردست‌وپا رفتن درمان هر دردی است؟!)

اگر هنوز هم مطمئن نیستید که باوجود کمردرد، تمرین کنید یا نه؛ خیالتان راحت باشد. بیشتر از ۱۰۰ مطالعه علمی و تخصصی در این زمینه، اثر مثبت ورزش در بهبود کمردرد را تأیید کرده است. نکته کلیدی در هنگام وزنه‌زدن با وجود کمردرد این است که حتماً به بدنتان گوش دهید و هرگاه احساس ناراحتی داشتید، ادامه تمرینات را متوقف کنید و از پزشک متخصص، جویای بررسیِ مشکل شوید.

چطور بخوابیم؟ / بهترین حالت خوابیدن چیست؟

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *