7 ترفند برای ترک اعتیاد به تلویزیون

۷ ترفند برای ترک اعتیاد به تلویزیون

چگونه تلویزیون را ترک کنیم؟ چگونه اعتیاد به تلویزیون را درمان کنیم؟  چگونه می توانیم تعداد ساعت ها و مقدار وقتی را که روزانه برای تلویزیون می گذاریم کم کنیم؟ اگر شما هم با مشکلی به نام اعتیاد به تماشای تلویزیون دچار هستنید یا اینکه می خواهد وقت کمتری را برای این جعبه جادوی تلف کنید و به اهداف و کار های دیگر خود برسید با ما در این مقاله همراه باشید.

آیا با اصطلاح انگلیسی couch potato آشنا هستید؟ این عبارت برای فردی استفاده می شود که ساعت ها وقت خود را جلوی تلویزیون می گذراند و کار دیگری انجام نمی دهد. آیا شما هم couch potato هستید یا همچین فردی در خانواده خود دارید. شاید شما تنها ساعاتی را در شبانه روز به تماشای تلویزیون می گذرانید. اگر تمصیم و یا قصدی برای ترک اعتیاد به تلویزیون دارید و یا می خواهید ساعات کمتری را به تماشای تلویزیون بپردازید با ما همراه باشید.

نمی توانیم بگوییم که تماشای تلویزیون هدر دادن وقت است، ولی خب هر چقدر برای خود ادله و استدلال بیاوریم باز هم نام بردن از تلویزیون به عنوان یک ابزار آموزشی، مفید، کارآمد و سودمند کار سختی است.

اگر شما آماده‌اید که تلویزیون را از زندگی خود حذف کنید و وقتتان را صرف امور مهم تری کنید، یا احساس مخی کنید کار های مهم تری از دیدن تلویزیون در زندگی دارید و اعتیاد به آن برای شما دردسر ساز شذده است شش گام برای انجام این کار در اینجا به شما ارائه می‌شود

فعالیت‌های جایگزین انتخاب کنید

شما باید برای هر تغیر، عادت قبلی را با چیزی جدید جایگزین کنید. در اینجا، پیشنهاداتی برای شما داریم:

کسب و کاری را که دوست دارید راه بیندازید. از آنجا که حالا زمان آزاد بیشتری دارید، چرا کسب و کاری جدید شروع راه نمی‌اندازید؟ آن را بصورت نیمه وقت، بدون هیچ محدودیتی انجام دهید و ببینید کجا به سود شما می‌شود. این شیوه خوبی برای افزایش مهارت‌هایتان و پول درآوردن از طریق انجام کاری است که شما دوست دارید.

با دوستان‌تان وقت بگذرانید. دوستی دارید که مدتهاست او را ملاقات نکرده‌اید؟ شاید زمان آن رسیده یکدیگر را ملاقات کنید. با یکدیگر بیرون بروید و خوش بگذرانید. بودن با دوستان در مکانی مانند منزل هم خوب است، اما در صورتیکه وقتتان را صرف تماشای تلویزیون نکنید.

تفاوت فرمت Dolby Vision با HDR10 در تلویزیون‌ها چیست؟

ورزش کنید. به باشگاه ورزشی بروید و ورزش تمرین کنید. ورزش دو، شنا، تنیس، اسکوآش، ایروبیک عالی هستند.

بیرون بروید و افراد جدیدی را ملاقات کنید. گروه‌های محلی در نزدیکی شما وجود دارد که در آن عضو شوید؟ هر گونه رویدادی که بتوانید در آن حضور پیدا کنید؟ 

در کلاسی ثبت نام کنید. دوره‌ای هست که بخواهید آن را بگذرانید؟ سرگرمی‌ای هست که بخواهید بیشتر با آن مشغول شوید؟ در یک کلاس یا دوره هفته‌ای شرکت کنید.

اعتیاد به تلویزیون  بطور روزانه  را محدود کنید

اگر یکدفعه استفاده از تلویزیون را برای ترک اعتیاد به تلویزیون، متوقف کنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید، با محدود کردن مدت زمان تماشای تلویزیون شروع کنید. اگر بیش از اندازه پای تلویزیون می‌نشینید، ابتدا، آن را محدود به دو ساعت در روز کنید. سپس، به ۱.۵ ساعت در روز، و به تدریج ۱ ساعت و بعد، نیم ساعت. طولی نخواهد کشید که به راحتی می‌توانید تماشای تلویزیون رو بطورکل حذف کنید. در واقع، زمانی که تاثیرات مثبت تلویزیون تماشا نکردن را تجربه کنید، شما آماده‌اید که کلا تماشای آن را متوقف کنید.

فقط برای برنامه‌های خاصی تلویزیون خود را روشن کنید

این کار باعث می‌شود هر زمان که خواستید تلویزیون را روشن نکنید و کانال‌ها را عوض نکنید و به دنبال برنامه‌های باشید که وقت بگذرانید. در عوض فقط برای دیدن برنامه‌های خاصی که علاقه داشتید و دنبال می‌کردید تلویزیون را روشن کنید. سعی کنید کم کم در بلند مدت تنها برای ساعاتی مشخص از تلویزیون بهره ببرید و تا زمانی که برای تماشای تلویزیون برنامه ریزی نکرده اید آن را روشن نکنید. با این کارتا حد زیادی برای کم کردن اعتیاد به تلویزیون قدم برداشته اید. 

بدن بعد از شش هفته بدنسازی چقدر تغییر می کند؟

برای اهداف خود زمان بگذارید

حتی اگر روزی ۳۰ دقیقه زمان بگذارید، متعجب خواهید شد که چقدر در مدت کوتاهی پیشرفت کرده‌اید. اگر روزانه حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و به اهداف فردی خود فکر کنید، و از زمان تماشای تلویزیون کم کنید بعد از مدتی خواهید توانست در مسیر رسیدن به اهدافتان قرار بگیرید. فکر کنید که از این نیم ساعت در روز در چه مسیر هایی می توانید بهره ببرید.

از برنامه‌های تلویزیونی جدید استقبال نکنید

بعد از اینکه تصمیم گرفتید دیدن تلویزیون را متوقف کنید، باید سراغ برنامه‌های تلویزیونی جدید نیز نروید. در این میان دوستان و آشنایان و یا تبلیغات ممکن است به واسطه برنامه های جدید شما را وسوسه کنند تا مججدا به سراغ تلویزیون بروید ولی سعی کنید در برابر این وسوسه ها بایستید.

دستگاه تلویزیون خود را کنار بگذارید

با پست سر گذاشتن مراحل قبل کم کم باید به فکر یک حرکت جنجالی و بزرگ تر در این راستا باشید. قرار نیست تلویزیون را از خانه بردارید و به مکان دیگری منتقل کنید، چرا که نبود تلویزیون در خانه شاید برای دیگران کمی غیر عادی به نظر برسد ( هرچند برای من و شما خواننده مقاله اینگونه نخواهد بود) ولی قرار است ارتباطتان کم کم با این دستگاه همانند ارتباط شما با مخلوط کنی باشد که سال هاست در گوشه منزل قرار داده اید و رفاقت چندانی ندارید.   اگر کنار گذاشتن تلویزیون‌تان برایتان بسیار ناراحت کننده است، رفاقتتان را محدود کنید. 

افکارتان را به اشتراک بگذارید

شما چطور؟ آیا شما نیز تلویزیون تماشا می‌کنید یا مدتی است که آن را متوقف کرده‌اید؟ آیا سعی می کنید که به جای استفاده از این ابزار وقت خود را صرف  فراگیری، آموختن و پیشرفت خود کنید. قرار نیست زندگی را برای خود سخت کنیم و هیچ سرگرمی برای خود نداشته باشیم، اما از سوی دیگر هم هم من و هم شما خوب می دانیم که اگر امروز تصمیم نگیرید و برای اهداف خود برنامه ریزی نکنید این تلویزیون است که برای ساعات شما تصمیم می گیرد و در راستای رسیدن به اهداف تبلیغاتیش از شما استفاده می کند. 

همچنین بخوانید:

مردی به خاطر اعتیاد به بازی Fallout 4 از شرکت سازنده‌اش شکایت کرد

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *