بدن بعد از شش هفته بدنسازی چقدر تغییر می کند؟

هر روز در اینستاگرام و تلگرام، تصویر ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای زیادی را می‌بینیم و دلمان می‌خواهد که شبیه آنها باشیم، ولی هیچ توجهی به این نداریم که آنها زندگی و عمر خود را وقف این کار کرده‌اند و ما فقط شاهد دستاوردهای بدنسازی آنان هستیم. به‌نظر شما چگونه می‌توان به یک بدنساز حرفه‌ای تبدیل شد؟ مسئله اینجاست که ما فرصت و توانایی این را نداریم که بخواهیم خودمان را وقف تناسب اندام و فیتنس کنیم؛ چون سرکار می‌رویم و باید با خانواده و دوستانمان معاشرت داشته باشیم . این یعنی هرچقدر هم که جویای عضلانی‌شدن و تناسب اندام باشیم، بازهم هر روز فرصت رفتن به باشگاه و مرغ و بروکلی خوردن برای شام را نداریم؛ اما آیا راهی وجود دارد که با این همه مشغله بخواهیم به‎سرعت به خواسته‌مان برسیم و استایل خود را شبیه عکس‌هایی بکنیم که در صفحه‌های اینستاگرام و تلگرام می‌بینیم؟  سایت independent به این موضوع پرداخته و تمرینات باشگاهیِ دو ورزشکار با نام‌های راشل و مت را به مدت ۶ هفته مورد بررسی قرار داده است؛ تا مشخص شود که بعد از شش هفته  بدنسازی با مربی خصوصی، تا چه حد استایلشان تغییر خواهد کرد.

 

هفته اول: تجربه تمرینات بدنسازی راشل

بالاخره تصمیم گرفتم به باشگاه بروم و رشته بدنسازی را انتخاب کنم، چون ترجیح می‌دادم با وزنه کار کنم تا اینکه همیشه تمرینات هوازی را انجام دهم. البته به‌نظرم افرادی‌که با وزنه کار می‌کنند، استایل بدنی زیباتری نسبت به بقیه ورزشکاران دارند.

راشل می‌گوید: «در جلسه سوم با وزنه ۷۵ کیلوگرمی، ددلیفت انجام دادم که احساس بسیار فوق‌العاده‌ای برایم داشت. حس می‌کنم کم‌کم دارم به بلندکردن وزنه‌های سنگین اعتیاد پیدا می‌کنم.»

هفته اول: تجربه تمرینات بدنسازی مت

فعلا تنها دو هدف دارم، یکی اینکه روزی دو لیتر آب بنوشم و هر دو دقیقه به دستشویی نروم! هدف دومم هم این است که حداقل روزی ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کنم.

(مت به باشگاه می رود)

مطلب مرتبط: پروتئین را قبل از بدنسازی باید بخوریم یا بعد از آن؟

برای رسیدن به این هدف، دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده می‌شوم و دیگر از پله‌برقی استفاده نمی‌کنم. در این مرحله البته اهداف جزئیِ دیگری هم دارم، اینکه بتوانم دست‌هایم را به پاهایم برسانم (نخندید برای من کار بسیار سختی است) و البته درحال یادگیری فرم و تکنیک‌های درست انجام حرکت ددلیفت هستم.

هفته سوم: تجربه تمرینات بدنسازی راشل

این هفته مشغول یادگیری حرکات جدیدی هستم، مثلاً حرکت اسکات هالتر بالای سر را به‌تازگی یاد گرفته‌ام و هم‌زمان، حرکت ددلیفت ۸۵ کیلوگرمی را انجام می‌دهم. احساس می‌کنم قدرتمند و حرفه‌ای شده‌ام. اکنون دارم از عضلاتی استفاده می‌کنم که هیچ‌گاه قبل از این استفاده نکرده بودم. همچنین دیگر به درد عضلات بعد از تمرین (DOMS) عادت کرده‌ام.

بعد از هر جلسه، احساس خستگی می‌کردم، ولی با این حال بسیار شاد بودم. حتی در بعضی از جلسات حس می‌کردم که شاید طاقت نیاورم و از پا دربیایم. طی این جلسات یاد گرفتم که باید در حین انجام حرکات، حتماً به درگیر کردن عضلات فکر کنم و برای این کار تمرکز کافی داشته باشم.

هفته سوم: تجربه تمرینات بدنسازی مت

تمام رفتارها و عادت‌های بد روزانه را‌ که باعث افزایش وزنم می‌شد، ترک کرده‌ام و برای این دستاورد باید از مربی‌ام متشکر باشم. میزان کالری روزانه‌ام را نیز سعی می‌کنم ثابت روی ۲۰۰۰ کیلوکالری نگه‌دارم.

(مت در وضعیت انجام حرکت ددلیفت)

                           مت در وضعیت انجام حرکت ددلیفت

عاشق پاستا، پنیر و کره بودم، ولی درحال حاضر خودم را کنترل می‌کنم. حالا دیگر متوجه شدم که به‌سراغ چه خوراکی‎ها و نوشیدنی‌هایی نروم و بالعلکس به‌سراغ غذاهای سالمی بروم که برای مدت بیشتری سیر نگهم دارند. بعد از گذشت چند هفته، سنگینی وزنه‌ها و تعداد تکرارهایم بیشتر شده است، احساس می‌کنم که خیلی پیشرفت داشته‌ام. (خوراکی‌های ارگانیک مخصوص ورزشکاران)

هفته چهارم: تجربه تمرینات بدنسازی راشل

روی ترازو رفتم تا ببینم چقدر وزنم کمتر شده، ولی متأسفانه وزنم هیچ تغییری نکرده بود! سریعاً به‌سراغ مربی‌ام رفتم و به او موضوع را گفتم؛ او گفت: خیلی خوب است و این حرفش خیلی متعجبم کرد. مربی قانعم کرد که عدد ترازو مهم نیست و حتی ممکن است در حین تمرینات وزنم بیشتر هم بشود، اما وقتی جلوی آیینه می‌روم لاغرتر شده باشم. این حرف مربی به من آرامش خاطر داد و برای ادامه تمرینات مصمم‌تر شدم. در این هفته، دیگر سراغ وزنه‌های سنگین نرفتیم و با وزنه‌های کمتر، تکرارهای بیشتری انجام دادیم؛ مثلا ۵۰ ددلیفت با وزنه ۶۰ کیلوگرمی. (چگونه بدون احساس گرسنگی لاغر شویم؟)

هفته چهارم:‌ تجربه تمرینات بدنسازی مت

متأسفانه به‌خاطر تعطیلات، به مشکل خورده‌ام و نمی‌توانم دو هفته به باشگاه بروم؛ اما چاره ای نیست؛ تصمیم گرفتم داخل اتاق هتل ورزش کنم. در این مرحله مربی ورزشی‌ام گفت که باید حجم پروتئین دریافتی‌ام را بیشتر کنم. از آنجایی‌که شیک‌های پروتئینی نیز با من سازگار نبود، به‌سراغ ماست یونانی کم‌چرب و استیک رفتم.

هفته ششم:‌ تجربه تمرینات بدنسازی راشل

جلسه آخر تمرین واقعا فوق‌العاده بود و به‌طور شگفت‌انگیزی ددلیفت ۱۰۵ کیلوگرمی انجام دادم که ۶۵ کیلو نسبت به وزنه ابتدایی که زدم سنگین‌تر بود. درست است که یکبار بیشتر نتوانستم، ولی باز همین که توانستم انجام دهم، تجربه خوبی بود.

(راشل احساس قدرت خاصی دارد)

                            راشل احساس قدرت خاصی دارد

بعد از این چند هفته تمرین، حس می‌کنم تمامی تکنیک‌ها و حرکات را به خوبی یاد گرفته‌ام. دیگر بدون اینکه فکر کنم، می‌توانم حرکات را با فرم صحیح انجام دهم و لذت ببرم. آنقدر به ورزش علاقمند شده‌ام که هیچ‌گاه تمرینات را رها نخواهم کرد.(تمرینات ورزشی به سبک ستاره‌های هالیوودی)

هفته ششم: تجربه تمرینات بدنسازی مت

متأسفانه دو جلسه آخر بدنسازی، به‌خاطر مهمانی‌های کریسمس هم‌زمان شد و بازهم کمی از تمرینات عقب ماندم. با این حال، الان حرکت ددلیفت را با وزنه ۹۰ کیلویی انجام می‌دهم و می‌توانم ۵ بار این حرکت را تکرار کنم. ورزش‌کردن واقعاً تجربه فوق‌العاده‌ای بود، از همه به‌خاطر این تجربه خاص ممنونم و بدون شک ورزش را تا آخرین نفس ادامه خواهم داد.

نتایج تمرینات بدنسازی راشل و مت

راشل

تصویر راشل قبل و بعد از تمرینات بدنسازی

                        تصویر راشل قبل و بعد از تمرینات بدنسازی

واقعاً از تغییری که در طول شش هفته بدنسازی و ورزش داشتم، شگفت‌زده شدم. با وجود اینکه کالری دریافتی‌ام را کاهش داده بودم، ولی لاغر نشده‌ام (قصدم لاغر شدن نبود و می‌خواستم استایلم بهتر شود) و استایل بدنی‌ام بهتر شده است. دور کمرم حداقل ۸ سانتی‌متر باریک‌تر و درصد چربی بدنم نیز از ۳۱٫۲ به ۲۶٫۵ کاهش یافته است. از تجربه‌ای که داشتم فوق‌العاده راضی‌ام.

مت

تصویر مت قبل و بعد از تمرینات بدنسازی

                        تصویر مت قبل و بعد از تمرینات بدنسازی

با وجود اینکه زیاد مراعات نکردم و چندین جلسه ورزش را به کلی از دست داده‌ام، اما حدوداً ۶ کیلو وزنم کمتر شده است. حتماً برنامه تمرینی و تغذیه‌ای‌ام را ادامه خواهم داد، چون هدفم کاهش وزن بیشتر و عضلانی‌شدن است.

همچنین بخوانید:

با این ۹ برنامه بدنسازی اندروید مربی خود شوید

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *