چطور بخوابیم؟ / بهترین حالت خوابیدن چیست؟

چطور بخوابیم؟ / بهترین حالت خوابیدن چیست؟

صحیح ترین روش ها و حالات خوابیدن چیست؟ مزیت ها و مشکلات خوابیدن در هر حالت چیست؟  به صورت طاق باز می خوابید یا به پهلو؟ پا ها را به داخل شکم جمع می کنید؟ آیا می دانید بهترین حالت خوابیدن کدام حالت است؟ چه حالتی برای کمر درد، گردن درد و سایر مشکلات سلامتی مناسب تر استو در این مقاله  به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

بیش از ۴۰ % از مردم جهان کمتر از نیاز بدنشان می خوابند که این مسئله منجر به خستگی و کرختی و قرار گرفتنمان در ریسک بالای افسردگی، اضافه وزن و فشار خون بالا و چندین مورد مزمن تهدید کننده سلامتی دیگر می شود.

اگر۷-۸ ساعتی که توصیه کارشناسان است بخوابیم در طول زمان خواب ممکن است سلامتی شما از طرق غیرقابل پیش بینی در معرض خطر باشد. بنابر توصیه متخصصان ، وضعیت و حالت خوابیدن ترجیحی شما موجب درد پشت و کمر و همچنین بوجود آمدن مشکلات شکمی و حتی باعث ایجاد چروک های زود هنگام بر روی صورت شما شود. اینجا در هاو کن یو ما بهترین وضعیت های و حالت خوابیدن برای بدنتان به اضافه مواردی که باید از آن اجتناب کنیم فراهم کردیم و شما می توانید میزان خوابی که برای شما موجب سرحال تر شدن است و لیاقت آن کیفیت خواب را دارید از میان این وضعیت ها انتخاب کنید.

بهترین حالت خوابیدن ، خوابیدن بر پشت :

مناسب برای : جلوگیری از درد گردن و پشت و کاهش دهنده ترشح رفلاکس های اسیدی و به حداقل رساندن چروک ها و بهترین راه برای زیبا نگه داشتن فرم سینه ها

نامناسب برای: خرو پف

توضیحات : خوابیدن بر پشت ممکن است برای سر و گردن شما از این جهت مناسب باشد که باعث ایجاد یک وضعیت خنثی می شود. همانطور که استیون دایمانت عصب شناس نیویورکی گفته است، شما هیچ خمیدگی اضافی ای بر روی کمرتان وارد نمی کنید. اریک اولسون متخصص خواب در کلینیک مایو در روچستر پیشنهاد کرده است که این وضعیت وضعیتی ایده آل برای مبارزه با ترشح رفلاکس های اسیدی معده است.

اگر سر  شما بالا باشد شکم شما در بالای مری قرار می گیرد که مانع برگشتن غذا می شود.

طبق اشاره دیانا گلاسر استاد پوست در دانشگاه سنت لوییز، بر پشت خوابیدن همچنین کمک به جلوگیری از ایجاد چروک می کند چون هیچ عاملی بر روی صورت شما فشار وارد نمی کند. همچنین وزن سینه ها توسط بدن مدیریت می شود و افتادگی سینه ها را کاهش می دهد.

کسانی که برپشت می خوابند باید به این نکته توجه داشته باشند که خروپف معمولا در این وضعیت خواب بیشتر رخ می دهد و وقتی که بر روی کمر می خوابیم بستر خر و پف های شدید فراهم است.

بهترین بالشت برای این نوع وضعیت خواب: بالشت این افراد باید باددار باشد که هدف این نوع بالشت نگه داشتن گردن و سر شما در نقطه ای است که خیلی هم بالاتر از سر شما نیست. 

وضعیت خوابیدن مناسب بعدی: خوابیدن به پهلو

مناسب برای : پیشگیری از درد کمر و گردن، کاهش دهنده ترشح رفلاکس های اسیدی، کاهش دهنده خر و پف و بهترین نوع برای خواب در طول دوران بارداری

نامناسب برای: پوست، حالت و فرم سینه ها

توضیحات : به پهلو خوابیدن بهترین روش برای سلامتی عمومی بدن است، خر و پف را کاهش می دهد و ستون فقرات شما را در حال کشیده قرار می دهد.

اگر شما از رفلاکس اسیدی رنج می برید، این وضعیت دومین نوع از وضعیت مناسب خوابیدن است. طبق گفته دکتر گلاسر؛ قسمت بد این وضعیت اینست که خوابیدن به پهلو باعث ایجاد چین و چروک می شود. فشار دادن صورت خود را به دلیل ایجاد تمام چین و چروک ها سرزنش کنید.

این وضعیت همچنین می تواند باعث افتادگی سینه ها شود. طبق گفته دکتر راجاپسکا راچین متخصص سلامت از آنجایی که دختران رباط های خود را کش می دهند دچار افتادگی سینه ها می شوند. 

مطلب مرتبط: چگونه با استرس مسافرت مقابله کنیم؟

به پهلو خوابیدن زنان باردار

اگر باردار هستید به این نکته توجه کنید که باید روی پهلوی چپ بخوابید که بهترین وضعیت برای گردش خون است.

بهترین بالشت برای این نوع وضعیت خواب: بالشت سفت و محکم که به ستون فقرات کمک می کند که در حالت خواب کشیدگی لازم را داشته باشد بالشت مناسب این وضعیت خواب است. طبق توصیه کن شانون درمانگر فیزیکی در برایهام و بیمارستان زنان، شما احتیاج به پرکردن فضای خالی بین شانه ها دارید که سر و شانه های شما موقعیت خنثی(بدون ایجاد فشار بر محل خاصی ) را فراهم کند. بسیاری از متخصصان خواب به کسانی که بر پهلو می خوابند پیشنهاد می کنند بالشتی با فضای خالی در میان انتخاب کنند.

وضعیت کمتر ایده آل : وضعیت خواب جنینی

مناسب برای : کمتر خر و پف، مناسب برای دوران بارداری

نامناسب برای:  پیشگیری درد پشت و کمر ، به حداقل رساندن چین و چروک ها و نگه داشتن حالت زیبای سینه ها

توضیحات : بنا بر گفته دکتر اولسون زمانی که با زانو های به بالا درون سینه ها جمع شده و چانه چسبیده به آن می خوابید ممکن است صبح با احساس درد از خواب بیدار شوید بخصوص اگر از آرتزوز کمر یا مفاصل رنج می برید.

 دکتر  دادی چنگ، درمانگر حرفه ای طب سوزنی در ایرینگتون اشاره می کند که این وضعیت منحنی ، تنفس دیافراگمی را محدود می کند. اگر شما این وضعیت خواب شبانه را داشته باشید احتمال دارد که مبتلا به چین و چروک زودرس و افتادگی سینه ها شوید.

کسانی که این نوع وضعیت خواب را دارند باید به این نکته توجه کنند که کمی بدن خود را به بیرون بکشند و تلاش کنند که بدن خود را به یک حلقه کاملا گرد در نیاورند.

بهترین بالشت برای این نوع وضعیت خواب: همانند نوع مناسب بالشت برای کسانی که به پهلو می خوابند است.

بدترین وضعیت خواب: بر روی شکم خوابیدن

مناسب برای : جلوگیری از خر و پف

نامناسب برای: پیشگیری درد پشت و کمر ، به حداقل رساندن چین و چروک ها و نگه داشتن حالت  و فرم سینه ها

توضیحات : همانطور که شانون  اشاره می کند ،کسانی که بر روی شکم می خوابند نگه داشتن یک حالت خنثی را برای ستون فقرات سخت می کنند. این وضعیت فشار را بر روی مفاصل و ماهیچه های شما قرار می دهد که منجر به درد در اعصاب، بی حسی و احساس مور مور شدن شود. دکتر دایمانت اینطور توضیح می دهد که:  به دردی  که حاصل از نگه داشتن گردن در یک طرف برای ۱۵ دقیقه در روز مجدد فکر کنید. در این وضعیت ممکن است سر خود را برای ساعتها بر یک سمت قرار دهید. ضرورتا فردای آن روز درد حاصل از این فشار را احساس نخواهید کرد ولی طی روزهای آتی درد کم کم خود را نشان خواهد داد.

چگونه شب ها بیدار بمانیم و کارایی داشته باشیم؟

 

کسانی که بر روی شکم می خوابند باید به این نکته توجه کنند که آیا شما خر و پف می کنید؟ طبق اشاره دکتر اولسون روی شکم خوابیدن ممکن است به شما کمک کند. پایین قرار گرفتن سر هواگرفتن را آسان تر می کند پس اگرخرو پف می کنید و از درد کمر و گردن هم رنج نمی برید این وضعیت بهترین وضعیت برای شما است.

بهترین بالشت برای این نوع وضعیت خواب: بالشتی کوتاه با ضخامت ۳ اینچ است که قادر به کشیده نگه داشتن ستون فقرات شما در حین خوابیدن است.

قسم بخورید که در طول شب هیچ تکانی نمی خورید؟

دوباره فکر کنید. به طور کلی تمام شب در همان وضعیتی که به خواب رفته اید باقی می مانید و حتی صبح نیازی به مرتب کردن تخت خواب خود ندارید یا اینکه در طول شب دو تا چهار حرکت در ساعت انجام می دهید که  در طول شب شامل ۲۰ جنبش یا بیشتر است . دکتر اولسون اینطور شرح می دهد که این وضعیت کاملا عادی است وشما به خواب بسیار عمیق ریم از نوع مفید آن می روید.

همچنین بخوابید:

چگونه با استرس مسافرت مقابله کنیم؟

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *