سندرم متابولیک چیست؟ / فواید یوگا برای درمان این سندرم

روش هایی که روانشناسان برای مقابله با استرس استفاده می کنند

روانشناسان کارشناس حل مشکلات، غلبه بر ترس و ایجاد احساس آرامش هستند. اما آن ها هم انسان هستند و لازم است گاهی اوقات مثل همه ما با استرس مقابله کنند. در این مقاله با روش هایی که روانشناسان برای مقابله با استرس به کار می برند آشنا شوید.

هر چیزی که به ذهنتان می آید را بنویسید

روش های مقابله با استرس

روانشناسان می گویند برای کاهش استرس یادداشت برداری کنید. افکار، موقعیت ها، روابط، ایده ها و… هر چیزی را بنویسید و هر چیزی که به ذهنتان می رسد نظم بدهید. این روش بسیار مفید است زیرا باعث می شود مشکل را فراموش کنیم، ذهنمان پاک می شود و استرس و تنش کم می شود. و در نتیجه به همه چیز از جنبه دیگری نگاه خواهید کرد.

مواد غذاهایی که می پزید را خودتان انتخاب کنید

روش های مقابله با استرس

روانشناسی به نام “جفری سابر” می گوید هر وقت احساس استرس می کنم دوست دارم غذا بخورم. اما این غذا باید سالم باشد و غذایی که قبلا امتحان نکرده باشم. به همین خاط خودم به فروشگاه ها مواد غذایی می روم، آن ها را انتخاب می کنم و با دقت درست می کنم.

سفت کردن عضلات

روش های مقابله با استرس

کوین چامپن روانشناس آمریکایی از روش ریلکسیشن عضلات برای کاهش استرس استفاده می کند. این روش آسان است: بعد از هر تنش قوی آرامشی قوی می آید. یعنی باید ۱۰ ثانیه عضلات را سفت کنید و ۲۰ ثانیه روی احساس آرامش بعد از آن تمرکز کنید.

مطلب مرتبط: چگونه با استرس مسافرت مقابله کنیم؟

واکنش صحیح یا عدم واکنش

وقتی با یک موقعیت استرس زا مواجه شدید این مانترا را در ذهنتان نگه دارید: من نمی توانم موقعیت را عوض کنم اما می توانم واکنشم را تغییر دهم. واکنش مثبت به یک موقعیت منفی به شما کمک می کند استرس کمتری را تجربه کنید و از همه مهم تر از اشتباهات تان چیزهای جدیدی بیاموزید.

جلوی افکار منفی را گرفتن

یکی از روش های آسان و معروفی که ذهن را پاک می کند این است: “کف بزنید و جیغ بکشید و بگویید بسه بعدا در موردش فکر میکنم”. روش دیگر این است که یک عدد کش دور مچ دست قرار دهید و هر وقت شروع به افکار منفی کردید آن را محکم بکشید یا خودتان را نیشگون بگیرید. و بعد حواستان را به یک شیء یا موضوع دیگری مشغول کنید.

انجام سرگرمی هایی که دوست دارید

روش های مقابله با استرس

زمانی را برای انجام دادن کاری که علاقه دارید اختصاص دهید. مطالعه کنید، نقاشی بکشید، ورزش کنید، آشپزی کنید و هر کاری که خوشحالتان می کند و باعث می شود به افکار منفی و کار و مسئولیت ها فکر نکنید.

تحریک عصب

روش های مقابله با استرس

یکی از روش های عجیب برای مقابله با استرس این است که انگشت اشاره را روی لب ها بکشید. این کار سیستم عصبی پاراسمپاتیک را ترغیب کرده و ایجاد آرامش می کند.

همچنین بخوانید:

با کنترل استرس به تناسب اندام برسید

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید

 




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *