چرا ورزش اسکی یک تمرین بسیار عالی است؟

چرا ورزش اسکی یک تمرین بسیار عالی است؟

ورزش اسکی یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در کشورهایی است که دارای آب و هوای سرد هستند. وقتی صحبت از ورزش اسکی به‌میان می‌آید، اگر تاکنون این ورزش را تجربه کرده باشید، تماس فرح‌بخش هوا با صورت و حرکت سریع برف از زیر چوب اسکی به یادتان خواهد آمد.

آیا ورزشی را سراغ دارید که مانند اسکی حتی از بالای تپه‌ها هم احساس سلامتی و نشاط به شما ببخشد؟ آیا ورزش اسکی آنقدر که ما تصور می‌کنیم خوب و مفید است؟ پاسخ، مثبت است؛ البته خوب‌بودن ورزش اسکی بستگی به سطح مهارت شما و اینکه چقدر حرفه‌ای آن را دنبال کنید دارد.

اسکی آلپاین

اسکی آلپاین، ترکیبی از تمرینات استقامتی و مقاومتی است که تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی قلب و گردش خون دارد؛ همچنین عضلات پایین‌تنه به‌خصوص پاها و لگن را کاملاً درگیر می‌کند. در اسکی آلپاین، فرد از روی تپه‌ها و کوه‌های برفی سر می‌خورد. تفاوتی که اسکی آلپاین با اسکی شمالی دارد، این است که در اسکی آلپاین، پاشنه پای اسکی‌باز باید روی چوب اسکی ثابت بماند.

اسکی سرعت

اسکی سرعت نیز یکی از رشته‌های اسکی آلپاین است که برای سلامتی قلب مفید بوده و از نظر سختی و اثری که روی سیستم قلبی و عروقی می‌گذارد با ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری سرعتی و قایق‌رانی برابری می‌کند.

در این نوع اسکی، اسکی‌بازان مسیر طولانی‌تر با سرعت بیشتری نسبت به دیگر مسابقات اسکی می‌پیمایند، به صورتی‌که گاهی اوقات سرعت آنها به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد! مسلماً اسکی سرعت و سر خوردن از میان آن همه برف، آن هم با سرعت زیاد، ضربان قلب را به‌شدت بالا خواهد برد.

مطلب مرتبط: چطور با وجود کمبود وقت به ورزش کردن بپردازیم؟

فواید ورزش اسکی

به‌طور کلی اسکی پرش، صحرایی یا اسکی سرعت همگی ورزش‌هایی با فواید متابولیسمی ـ هوازی هستند که موجب بهبود مقاومت انسولین، ترکیب بدنی و میزان متابولیسم گلوکز می‌شوندهمچنین ورزش اسکی باعث کاهش فشار و چربی خون، تقویت رگ‌های خونی (باز شدن شریان‌ها) و سلامت سلول‌ها خواهد شد. گرفتگی شریان‌ها یکی از عوامل و فاکتورهای اصلی در بروز بیماری‌های قلبی و آلزایمر به‌شمار می‌رود.

تمرینات اینتروال

یکی دیگر از فواید ورزش اسکی، اینتروال‌بودن آن است که با توجه به فصل زمستان علاقمندان زیادی به این رشته ورزشی روی آورده‌اند. چرا این ورزش را اینتروال در نظر گرفته‌اند؟  به این خاطر که بعد از این ۲۰ ثانیه تا ۱۵ دقیقه روی تپه‌ها و کوه‌ها اسکی‌سواری می‌کنید، سپس استراحتی خواهید داشت تا مجدداً به تپه برگشته و ورزشتان را از سر بگیرید. همین سبک ورزش که ابتدا چند دقیقه‌ای سخت اسکی می‌کنید و سپس چند دقیقه استراحت دارید و نفسی تازه می‌کنید، فواید بسیار زیادی دارد؛ مثلا باعث افزایش عمر مفید شده و سطح تناسب اندامتان را بهبود خواهد بخشید.

درگیر کردن عضلات پایین‌تنه با انواع تمرینات

وقتی صحبت از تقویت عضلات پایین‌‌‌‌‌تنه به میان می‌آید، وجه تمایز ورزش اسکی نسبت به دیگر ورزش‌ها کاملاً روشن می‌شود. اسکی، ترکیبی از حرکات هماهنگ و مختلف ورزشی مانند حرکت چرخشی، پرش، شوس راست، حرکت هشت، پیچ هشت یا شوس‌ کج (تراورسه) است؛‌ همچنین ترکیبی از فازهای برون‌گرا، ایزومتریک و درون‌گراست که این ورزش را نسبت به ورزش‌های دیگر کاملاً ممتاز می‌سازد.

حرکات ظریفِ زانو، لگن و کشش‌هایی که در ورزش اسکی و هنگام پایین‌آمدن از تپه و قله انجام می‌دهید، بسیار چالشی‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. اسکی نسبت به ورزش‌های دیگر طیف وسیع‌تری از عضلات پایین‌تنه (عضلات بزرگ داخل ران‌ها تا عضلات کوچکتر اطراف زانوها و مچ پا) را درگیر خواهد کرد.

نکات پایانی

همان‌طورکه می‌بینید فواید ورزش اسکی به قدری زیاد است که هرچه نام می‌بریم، تمام نمی‌شود! یکی دیگر از فواید اسکی این است که با افزایش تعادل و ثبات، به مرور زمان احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد. اسکی، فقط به‌عنوان یک ورزش جذاب در هوای آزاد و برای فصل زمستان به‌شمار نمی‌رود، بلکه علاوه‌بر مفرح‌بودن، فواید بسیار زیادی از نظر فیزیکی و ذهنی به‌دنبال دارد؛ البته دقت داشته باشید که چربی‌سوزی در هوای سرد، سرعت بیشتری خواهد داشت.

اگر در این ورزش، تمام نکات ایمنی و مراقبتی را رعایت کنید، از تمام فواید اسکی بهره‌مند خواهید شد؛ وگرنه آسیب‌دیدگی، برخورد با درختان یا سقوط از کوهستان همه احتمالاتی است که می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند.

همچنین بخوانید:

با ورزش جدید جامپ گا آشنا شوید! / ورزش ترکیبی یوگا با ترامپولین

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *