آموزش تخت کردن شکم بعد از زایمان

آموزش تخت کردن شکم بعد از زایمان

داشتن شکمی تخت و بدون چروک مادران باردار پس از ۹ ماه سختی، مشتاقانه منتظر تولد فرزند خود می‌شوند و بعد از تولد انتظار دارند تا اندام خود را به‌خوبی گذشته برگردانند و تناسب اندام داشته باشند. یکی از دغدغه‌های آنها تخت کردن شکم و داشتن شکم صاف و بدون چروک مثل قبل از باداری است. 

باید به این نکته توجه داشت که برگرداندن شکم به حالت قبل، کاری نیست که به‌سرعت اتفاق بیفتد. پوستی که طی ۹ ماه بر اثر کشش، بزرگ و نازک شده، حالا باید دوباره صاف شود. این کار برای مادرانی که به‌خصوص سزارین داشته‌‏اند، کمی سخت به‌نظر می‌رسد؛ البته جای هیچ نگرانی نیست و این مشکل با خواندن مقاله پیش رو قابل حل خواهد بود.

برگشت تغییرات در بارداری

بعد از تولد فرزند، برگشت تغییرات در دوران بعد از بارداری (شش هفته نخستِ بعد از زایمان) به زمان ویژه‌‏ای نیاز دارد. در این دوران طلایی، تغییرات فیزیولوژیک بارداری به‌تدریج به حالت قبل برمی‏‌گردد؛ بنابراین با انجام تمرینات مناسب در این دوارن می‏توان روند افزایش قدرت عضلانی شکم و بهبودی را تسریع کرد.

بهترین زمان برای شروع برنامه ورزشی بعد از زایمان، به نوع زایمان بستگی دارد. متخصصان پزشکی ـ ورزشی توصیه می‏‌کنند که مادران، ۶ هفته بعد از زایمان طبیعی و و بدون عارضه و یا سزارین سخت، برنامه ورزشی را شروع کنند. مادرانی که در این دوران، مشکلاتی مانند فشارخون و مسمومیت بارداری، بیماری‏های کبدی و کلیوی و بیماری‏های قلبی و تشنج را تجربه کرده‎‏اند، باید پیش از شروع ورزش، معاینه شوند.

ورزش‏های مخصوص عضلات شکم

بعد از زایمان انجام تمرینات شکمی برای برگشت قدرت عضلات شکمی لازم است.

(موثرترین روش‌ تقویت عضلات شکمی در دوران بارداری)

  • به پشت خوابیده و زانوها را خم کنید و کف پاها را روی زمین قرار دهید؛
  • بدون حبس دم، شکمتان را ۵ ثانیه به داخل بکشید و کمرتان را به زمین بچسبانید؛
  • این حرکت علاوه‌بر تقویت عضله عرضی شکم، در درمان و پیشگیری کمردرد اهمیت دارد؛
  • ورزش تیلت لگن برای تقویت عضله شکم و پیشگیری از کمر درد مفید است.

حرکت کرانچ یا دراز و نشست

حرکت کرانچ، یکی از تمرینات ورزشی مفید برای کوچک‌کردن شکم بعد از زایمان‎ است.

  • به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید؛
  • با انقباض عضلات شکم، شانه‏‌ها را از زمین بلند کنید؛
  • کمی مکث کنید و به‌آرامی به حالت اول برگردید؛
  • دراز و نشست از حرکات مفید برای سوزاندن چربی‌های شکم است؛

حرکت پل

حرکت پل، تمرین مناسبی برای فرم دادن عضلات شکم‎ است.

به پشت بخوابید و سر، شانه‌ها، بازوها و کف پاها را روی زمین تکیه دهید؛ سپس باسن خود را تا ‌حد ممکن بالا ببرید و آهسته به وضع اول برگردید.

حرکت عضلات کف لگن

این حرکت برای تقویت عضلات کف لگن و پیشگیری از مشکلات ادراری و افتادگی لگن پیشنهاد می‌شود. وقتی مثانه خالی است، بدون حبس دم، عضلات واژن را به سمت بالا بکشید و سه تا پنج ثانیه نگه‌دارید؛ سپس شل کنید و این کار را ۱۰ بار انجام دهید.

نکته مهم: به مادران توصیه می‌شود که برای کاهش درد سینه‌ها، ابتدا به کودک خود شیر بدهند و سپس ورزش را شروع کنند.

پوست بعد از چه مدتی به حالت اولیه باز می‌گردد؟

اینکه پوست چه زمانی دوباره جمع می‌شود، بستگی به فعالیت مادران در دوران بارداری دارد. البته عوامل دیگری مثل ژنتیک و ساختار طبیعی پوست افراد یا میزان وزن مادر، قبل و بعد از بارداری تاثیرگذار است. مادرانی که کمتر از ۲۰ کیلو وزن اضافه می‌کنند و به‌طور منظم ورزش انجام می‌دهند، زودتر به اندام اولیه خود برمی‌گردند. در اینجا شما را با روش‌های موثر برای داشتن شکم تخت آشنا می‌کنیم.

مصرف آب کافی

آب، اکسیر جوانی برای بدن محسوب می‌شود، که پوست را هیدراته می‌کند. مصرف آب کافی در سوزاندن چربی‌ها بسیار موثر است و پوست را سالم و محکم نگه می‌دارد.

تغذیه با شیر مادر

شیر دادن به نوزاد، برای مادر بسیار مهم است؛ زیرا چربی‌های بدن به شیر انتقال می‌یابد و از این جهت در کاهش کالری بدن بسیار نقش دارد. مادرانی که به نوزادشان شیر خود را می‌دهند، نسبت به مادران دیگر زودتر وزنشان کاهش می‌یابد.

همچنین بخوانید:

چه ورزش هایی برای خانم هایی که دوقلو باردارند مناسب است؟

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *