برجسته‌کردن رگ‌ها

آموزش برجسته‌کردن رگ‌ها در بدنسازی

در باشگاه‌های‌ بدنسازی نظریه‌های مختلفی در مورد برجسته‌کردن رگ‌ها وجود دارد. برخی‌ افراد می‌گویند برای رسیدن به این هدف باید از تکرار‌های بالا و یک رژیم با کربوهیدرات پایین استفاده کرد. بعضی دیگر نیز هنوز اعتقاد دارند که همه چیز مربوط به سدیم و آبی است که ورزشکار می‌نوشد، اما خب باید بگوییم که همه آن‌ها اشتباه می‌کنند. در این مطلب به راهکارهایی برای برجسته‌کردن رگ‌ها می‌پردازیم. در کنار مسئله ژنتیک، مشخص‌بودنِ رگ‌های روی عضلات، به سه عامل دیگر نیز بستگی دارد:

میزان بزرگی‌ عضلات

میزان آب زیر پوست

میزان درصد چربی بدن

میزان بزرگی و عریض‌بودن رگ‌ها

با ما همراه شوید.

نحوه برجسته‌کردن رگ‌ها در بدنسازی

کاهش درصد چربی‌ بدن

اگر نمی‌توانید هیچ رگی را روی بازو یا سرشانه‌های خود ببینید، درصد چربی بدنتان خیلی بالا است. رگ‌های برجسته مانند بدنسازان حرفه‌ای، نیازمند درصد چربی‌ پایین است. رگ‌های بدنسازان حرفه‌ای،‌ رگ‌های سطحی و زیرپوستی‌ است. هرچقدر میزان لایه چربی‌ مابین پوست و رگ‌ها کمتر باشد، برجستگیِ رگ‌ها نیز بیشتر خواهد شد. پس لازم است که در کنار انجام تمریناتِ برنامه بدنسازی پیشرفته، از رژیم غذایی استفاده کنید که باعث کاهش درصد چربی‌ بدن شما شود.

درصد چربی بدن مردان: چربیِ‌ پایین‌تر از ۱۰ درصد برای مردان، می‌تواند باعث نمابان‌شدنِ رگ‌های آن‌ها شود. هرچقدر درصد چربیِ‌ بدن کمتر باشد، رگ‌های عضلات بیشتر برجسته خواهند بود.

درصد چربی بدن زنان: برای زنان، داشتن درصد چربی‌ حدود ۱۵ درصد می‌تواند کافی‌ باشد. برای رسیدن به چنین درصد چربیِ‌ بدنی، باید یک تغذیه مناسب و سالم داشته باشید. به این معنی‌ که رژیم غذایی شما باید سرشار از سبزیجات و منابع پروتئینی با کیفیت و بدون چربی‌ باشد و از خوردن غذا‌های مضر خودداری کنید.

کاهش درصد چربی در هر قسمت بدن

چربی ۱۰ درصد: رگ cephalic در جلو بازو و سرشانه با دم عضله واضح است و بدون دم هم تا حدودی دیده می‌شود.

چربی ۸ درصد: رگ‌های cephalic به‌طور واضح دیده می‌شوند، چه در جلوبازو و چه سرشانه، بدون آنکه نیاز به دم عضلانی باشد.

چربی۷ درصد: رگ‌های cephalic جلوبازو و سرشانه با دم و بدون دم کاملاً دیده می‌شوند و با کمی دم در شانه‌ها، رگ‌های بیشتری مشاهده می‌شود. ، اندکی مشخص بودند و تا تقریباً ۵/۲ سانتی متر زیر شاید بالا آمده بودند. همچنین با دم عضلانی، کمی رگ‌های شکم و سینه‌ها قابل رؤیت است.

چربی ۶ درصد: مثل ۷ درصد، اما همه موارد کمی پر رنگ‌تر دیده می‌شود و بدون دم عضلانی واضح است. رگ‌های شکم دیگر به ناحیه زیرشکم می‌رسد.

نکته: درصد چربی بدن را به زیر ۱۰ برسانید تا بتوانید رگ‌ها را ببینید.

کاهش دریافت سدیم

سدیم باعث ایجاد احتباس آب در بدن می‌شود. هنگامی‌که بدن آب را در درون خود حفظ کند، پوست شما حالت پف کرده پیدا خواهد کرد و باعث می‌شود رگ‌ها به‌خوبی‌ دیده نشوند. به همین منظور از فست فود و غذا‌های فرآوری‌شده دوری کنید. احتمال وجود نمک بسیار در غذا‌هایی که شما از بیرون تهیه می‌کنید، بسیار زیاد است.

در حال حاضر حداکثر مقدار مجاز نمک، روزانه ۲۳۰۰ میلی‌گرم (یک قاشق چای‌خوری) است. انجمن دارویی و مؤسسه قلب ایالات متحده، توصیه می‌کنند که افراد روزانه بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنند. مصرف کربوهیدرات و نمک می‌تواند باعث افزایش برجستگی رگ‌ها شود، اما در مجموع شما جدای از میزان مصرف کربوهیدرات، سدیم یا آب همچنان می‌توانید بدن نرمی داشته باشید، اما چه چیزی در کل تعیین‌کننده میزان برجستگی رگ‌ها در بدن است؟ اولین نکته‌ای که باید در این مورد بدانید این است که در این زمینه ژنتیک نقش پررنگی دارد. برخی‌ افراد به شکل طبیعی دارای برجستگی در رگ‌ها هستند و بعد از پیروی از نکاتی‌ که بیان خواهیم کرد برجستگی بیشتری به‌دست خواهند آورد.

عضله‌‌سازی اصولی

برای اینکه یک عضله‌‌سازی اصولی و مناسب داشته باشید، به‌طوری‌که رگ‌های شما کاملاً مشخص شود، باید از یک برنامه تمرینی شخصی استفاده کنید. در تمرینات سعی‌ کنید همیشه وزنه تمرینی خود را افزایش دهید. ماهیچه‌ها برای رشد، نیاز به فشار و تمرکز بیشتری دارند و ورزش هوازی در این سیستم نقش مهمی دارد.

تمرینات هوازی بیشتر

انجام تمرینات هوازی یک راه عالی برای چربی‌سوزی و تناسب اندام است. به همین دلیل انجام تمرینات اینتروال (متناوب) مثل دوچرخه سواری‌ با حداکثر سرعت، می‌تواند بهترین گزینه‌ هوازی باشد.

نوشیدن آب کافی‌

نوشیدن آب کافی،‌ باعث آب‌رسانیِ مناسب به بدن و ماهیچه‌ها خواهد شد. این کار موجب کاهش احتباس آب درون بدن می‌شود. همچنین نوشیدنِ آب زیاد باعث خارج‌شدنِ آب اضافیِ بدن می‌شود و در نتیجه احتباس آب در بدن کاهش پیدا می‌کند.

بسیاری از بدنسازان، قبل از مسابقات خود از مصرف آب اجتناب می‌کنند. کاهش مصرف آب، قبل از مسابقات باعث می‌شود که رگ‌های آن‌ها کاملاً برجسته شود. البته این روش، به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا بسیار خطرناک است. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید؛ تمام جوانب احتیاط را مدنظر داشته باشید و کاملاً مواظب خود باشید.

کاهش مصرف کربوهیدرات

کاهش مصرف کربوهیدرات، منجربه کاهش احتباس آب در بدن می‌شود. مصرف کربوهیدرات کم، باعث چربی‌‌سوزی نیز خواهد شد.

احتیاط در مصرف مکمل‌های ادرارآور

مکمل‌های ادرارآور، آب بدن را تخلیه کرده و باعث می‌شوند که رگ‌ها کاملاً برجسته شوند. شما هم می‌توانید از مکمل‌های ادرارآور استفاده کنید و هم می‌توانید با مصرف مواد غذایی طبیعی نظیر اسپرسو این کار را انجام دهید. مصرف مکمل‌های ادرارآور، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر می‌خواهید از این دسته از مکمل‌ها استفاده کنید، کاملاً با آگاهی‌ و ایمنی این کار را انجام دهید و از آن‌ها به شکل هوشمندانه استفاده کنید.

مصرف مکمل

آگماتین یک مکملی است که یکی‌ از محصولات فرعی آمینو اسید آرژنین است. آگماتین از تجزیه نیتیرک اکسید در بدن جلوگیری می‌کند که این کار باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود. افزایش جریان خون در رگ‌ها نیز در نهایت باعث برجسته‌شدنِ رگ‌ها می‌شود. مصرف مکمل‌های نیتریک اکسید نیز می‌تواند در این امر به شما کمک کند. یکی‌ دیگر از مکمل‌هایی که می‌تواند در برجسته‌کردن رگ‌ها کمک کننده باشد کراتین است.

تمرینات ورزشی

هنگام انجام تمرینات ورزشی رگ‌های زیرپوستی،‌ خود را به سطح نزدیک‌تر کرده و باعث برجستگی بیشتری می‌شوند. این اتفاق در افرادی‌که درصد چربیِ پایینی دارند، مشاهده می‌شود. جابه‌جاییِ وزنه‌ها، به‌طور مستمر می‌تواند باعث برجستگی رگ‌های بیشتری در عضلات شود. رگ‌ها معمولاً در بعد از تمرین، دارای برجستگی بیشتری هستند؛ زیرا در این حالت، بدن کم‌آب می‌شود.

افزایش دمای بدن

وقتی دمای بدن بالا می‌رود، خون به نزدیکی‌ِ سطح پوست انتقال پیدا می‌کند و باعث برجستگیِ بیشتر رگ‌ها می‌شود. یکی‌ از روش‌های سرعتی برای برجسته‌کردن رگ‌ها که بدنسازان انجام می‌دهند، استفاده از سشوار است! راهکار دیگر نیز افزایش دمای‌ بدن از طریق مواد غذایی مثل فلفل‌های تند یا فلفل هندی است. برخی‌ از مکمل‌ها نیز همین مزایا را برای شما به دارند.

نتیجه‌گیری

برای افزایش برجستگی رگ ها وقت خود صرف ترفند‌های عجیب و مصرف انواع مکمل‌ها نکنید.عضله‌ سازی، کاهش چربی‌ بدن و اقدامات ساده در جهت کاهش احتباس آب بدن شما را به نتیجه دلخواه خواهد رساند و اگر هم می‌خواهید به شکل موقت برجستگی رگ های خود را افزایش دهید میتوانید با ایجاد دم عضلانی، مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات و نمک و مصرف مکمل‌های سیترولین و تیانین این کار را انجام دهید.

موفقیت در بدنسازی وابستگی کاملی به برنامه تمرینی پیشرفته و تغذیه اصولی دارد. بدن هر ورزشکار، باتوجه به حجم، تفکیک، وزن، استخوان‌بندی، وراثت و عوامل محیطی ورزشکار، نیازمند یک برنامه تمرینی پیشرفته و تغذیه‌ای مجزاست. یک برنامه‌ بدنسازی پیشرفته به شما اجازه می‌دهد تا تداوم تمرینات خود را ارزیابی کنید. با استفاده از برنامه تمرینی، مربی می‌تواند به‌راحتی از تأثیر یا عدم تأثیر تمرینات اطمینان حاصل کند. برنامه بدنسازی پیشرفته، به فرد ورزشکار نیز اطلاعاتی را در مورد نیازهای خود ارائه می‌دهد.

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *