Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

آغاز گریستن شیطان / نقد و بررسی بازی Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

بررسی بازی Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening : هیدکی کامیا یکی از نوابغی است که رفتن و جدا شدن او از کپکام، اگر بیشتر از جدایی استاد شینجی میکامی به این کمپانی بزرگ لطمه نزده باشد، لااقل در سطح او، به این غول ژاپنی مخصوصا از لحاظ خلاقیت آسیب وارد کرده است و به نوعی با رفتن کامیا مرگ خلاقیت در کپکام را به چشم دیده ایم و می بینیم. جدایی کامیا یعنی خداحافظی با ایده هایی مثل Viewthiful Joe و Okami و البته در راس آن ها یکی از پادشاهان سبک هک اند اسلش یعنی Devil May Cry. افرادی مانند کامیا و میکامی کپکام را بزرگ کردند و با رفتنشان و برخورد زشت مدیران کپکام با ان ها، مرگ تدریجی این شرکت را رقم زدند. شرکتی که مدیرانش فکر می کردند همیشه همان قدر موفقیتی که در نسل ۵ و ۶ داشتند را در نسل های بعدی هم حفظ خواهند کرد و نیازی به شخص خاصی برای موفقیت ندارند، اما سخت در اشتباه بودند و از قدرت رقبا و تلاش غربی ها برای تصرف بازاز بازی های رایانه ای، سخت غافل. همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام و به آن واقف هستید، کپکام. شرکتی است که به معنای واقعی از عرش به فرش رسید و بازی هایی داشت که هیچ شرکت دیگری حتی خواب ساختن چنین بازی هایی را نیز نمی دید، اما ضعیف و ضعیف تر شد و رقبا آن قدر قوی شدند که این کمپانی را فرسنگ ها پشت سر گذاشتند. سیاست های اشتباه و کاملا پول پرستانه این شرکت بدون هیچ توجهی به خواسته بازیبازها و طرفداران کاری کرد که نه تنها خاطرات گذشته اش از یاد بسیاری برود بلکه تبدیل به استودیویی منفور نیز در نزد بسیاری از بازیبازان و طرفداران قدیمی گردد. می دانید کپکام اکنون می توانست چگونه باشد؟

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

کپکام اگر نابغه ای مانند میکامی را حفظ می کرد اکنون سری رزیدنت ایول عناوینی با کیفیت نسخه چهارم و اویل ویتین برای ما همراه داشت. اگر نابغه ای مثل کامیا را حفظ می کرد اکنون بایونتا برای کپکام بود و شاهکاری مثل اکامی ساخته می شد. این شرکت می توانست محبوب ترین کمپانی دنیا باشد همان طور که قبلا بود. هیچ شرکتی مانند این کپکام آی پی های غول پیکر در اختیار ندارد و البته هیچ بازیسازی هم مانند این شرکت نمی تواند این گونه در یک نسل این همه گند کاری با آن آی پی ها به راه بیاندازد. کپکام مسیر را بدجوری اشتباه رفت. امیدوارم که کپکام بتواند دوباره به رزوهای قدرتمند قدیم باز گردد. روزهایی که آن قدر شیرین و دوست داشتنی بودند که طعمش هنوز زیر زبان بازیبازاهای قدیمی باقی مانده است. به امید روزی که باز هم شاهد عناوین قدرتمندی از شرکت کپکام باشیم. مقاله ای که امروز برای شما عزیزان در نظر کرفته ایم مربوط به یکی از همان بازی های عصر طلایی کپکام و یکی از ۲-۳ بازی برتر هک اند اسلش تاریخ است. عنوانی از فرنچایزی که هیدکی کامیای بزرگ آن را خلق کرد و نامش را گذاشت “شیطان هم ممکن است بگرید” یا همان “Devil May Cry” عزیز و دوست داشتنی خودمان. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان  Devil May Cry 3: Dante’s Awakening بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب گذشته از این عنوان زیبا برایتان یادآوری شده و یا اگر این بازی مورد علاقه تان است ولی به هر دلیلی در نسل ششم و هفتم از زیر دستتان در رفته، اکنون به سراغ آن بروید و عنوان هک اند اسلش بی نظیر Devil May Cry 3: Dante’s Awakening را تجربه کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی  Devil May Cry 3: Dante’s Awakening با ما همراه شوید.

نقد و بررسی بازی Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

وقتی برای نخستین بار بازی اول Devil May Cry منتشر گردید تمام صنعت بازی و منتقدان و بازیبازان را شگفت زده کرد و تا آن زمان بازی هک اند اسلشی مثل این شاهکار وجود نداشت. شاهکار بی نظیر Devil May Cry توسط  Capcom در سبک Action-adventure و hack and slash ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ و سپس در سال های بعد از آن، توسط کمپانی کپکام برای پلتفرم های PlayStation 2 ,PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. Devil May Cry پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۴ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت کپکام شود. بازی پر بود از نکات مثبت و قوت و خالی بود از ضعف های بزرگی که بتوانند لطمه ای به تجربه ناب بازیبازان وارد کنند. بازی کمبو و فنون و مبارزات فوق سریع و مرگباری داشت، داستان بسیار زیبایی را روایت می کرد، شخصیت های آن عالی بودند و مخصوصا شخصیت اصلی آن دانته، کاملا مشخص بود که توانایی تبدیل به یکی از برترین و محبوب ترین و خوش تیپ ترین شخصیت های تاریخ را داراست که همین طور هم شد، پیشینه داستانی بسیار قوی و کاملی برای بازی در نظر گرفته شده بود، گرافیک فنی و هنری بازی در زمان خود شاهکار بودند و در مجموع همه چیز در این عنوان در نقطه اوج کیفیت قرار داشتند و به این ترتیب فرنچایز بی نظیر Devil May Cry به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شد.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

پس از موفقیت نه چندان زیاد نسخه دوم این فرنچایز، سال ۲۰۰۵ و در نسل ششم بود که عنوان Devil May Cry 3: Dante’s Awakening که مانند عناوین قبلی در سبک اکشن ماجرایی و هک اند اسلش قرار داشت و توسط Capcom Production Studio 1 ساخته شده بود توسط کمپانی Capcom انحصارا برای پلتفرم پلی استیشن ۲ و یک سال بعد با نسخه  Devil May Cry 3: Dante’s Awakening, Special Edition که در آن درجه سختی مقداری تغییر کرده و اصلاح شده بود و همچنین ورجیل به عنوان یک شخصیت قابل بازی در آن قرار داشت، مجددا برای پلی استیشن ۲ و همچنین این بار برای رایانه های شخصی نیز منتشر گردید. مجموع فروش نسخه اصلی و مخصوص بازی بیشتر از ۴ میلیون نسخه بود و همچنین در سال ۲۰۰۵ مانگایی که یک Prequel بر بازی بود نیز منتشر شد. در سال ۲۰۱۲ نیز این بازی با نسخه HD Collection که هر ۳ بازی اول را در خود داشت در نسل هفتم و برای پلتفرم های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر گردید. با وجود برخی صحبت ها و بحث ها که در مورد درجه سختی بسیار بالای بازی در نسخه اصلی مطرح شد و برخی از آن گلایه داشتند اما باز هم نظر اکثر منتقدان این بود که بازی به دلیل این که مجددا به گیم پلی چالش برانگیز بازی اول بازگشته است (بعد از نسخه نه چندان موفق دوم) بسیار قابل تحسین است و بازی مورد ستایش تمامی صنعت گیم قرار گرفت. Devil May Cry 3: Dante’s Awakening آن قدر بی نظیر و فوق العاده بود بود که قریب به اتفاق منتقدین آن راشدیدا تحسین کردند و امتیازاتی را مانند ۹۶ از IGN، امتیاز ۹۰ از Game trailers، امتیاز ۹۰ از Informer و ۸۶ را از Gamespot دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۴ در نسخه اصلی و ۸۷ در نسخه Special Edition را کسب نماید و به عنوان یکی از برترین و زیباترین عناوین کپکام و یکی از چند عنوان برتر هک اند اسلش در تاریخ بازی های رایانه ای خود را مطرح نماید.

جالب است بدانید این نسخه یک پیش زمینه یا Prequel بر بازی اصلی و شماره نخست Devil May Cry محسوب می شود که در آن شاهد جوان ترین و کله شق ترین دانته هستیم. بازی سال ها قبل از وقایع بازی اول و در یک برج جادویی به نام Temen-ni-gru اتفاق می افتاد و روایتگر رابطه ویران شده بین دو برادر یعنی دانته و ورجیل بود که ورجیل به عنوان آنتاگونیست اصلی بازی درخششی کمتر از دانته در آن نداشت. بازی المان های دو نسخه قبلی را در خود حفظ کرده و سیستم مبارزات بازی را با افزودن چندین استایل مبارزه گسترش داده بود. مبارزات بازی بر استفاده از شمشیر تمرکز داشتند اما به سنت تقریبا همیشگی این سری که از بازی اول آغاز شده بود، بعد از شکست هر باس در بازی، سلاح جدیدی را به دست می آورید که نهایتا باعث می شد تعداد بسیار زیادی سلاح های متنوع در اخنیار داشته باشید که هر کدام کاملا متفاوت از دیگری بودند و در واقع با پیشرفت در بازی هرگز احساس خستگی و تکراری شدن به شما دست نمی داد زیرا مدام سلاح هایی جدید با کارایی و قابلیت های جدید در بازی در اختیار شما قرار می گرفت تا انواع و اقسام کمبوهای قدرتمند را با آنها خلق نمایید. دانته نیز که این بار از همیشه جوان تر بود، مانند همیشه شخصیتی بسیار خوش تیپ و جذاب است و یک پروتاگونیست فوق العاده قدرتمند و با ابهت و البته یکی از محبوب ترین ها در دنیای بازی های رایانه ای محسوب می شود. داستان بازی اغلب توسط کات سین هایی که با انجین بازی رندر می شدند و همینطور ویدئوهایی بسیار باکیفیت و زیبا که از پیش رندر شده بودند، روایت می شد.

۲ پاراگراف پیش رو در این مقاله دارای اسپویلر بسیار شدید در مورد داستان بازی و بخش های پایانی و رسیدن به انتهای آن است. در صورتی که می خواهید این عنوان را تجربه نمایید (البته باید به نسل ۶ بازگردید)، از خواندن این ۲ پاراگراف قطعا صرف نظر کنید.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

داستان نسخه سوم در مغازه دانته که هنوز نامی ندارد آغاز می شود و یک مرد مرموز به نام Arkham دعوتنامه ای را از سوی برادر دانته، ورجیل، در پوشش یک حمله شیطانی به دست دانته می رساند. پس از این که دانته دشمنان و شیاطین را شکست می دهد یک برج بسیار عظیم از زمین بیرون می آید و شهری که اطراف ان است را نابود می کند. دانته که حس می کند ورجیل در آن برج است، این موضوع و دعوتنامه را به عنوان یک چالش در نظر می گیرد و قصد رفتن به برج و رویارویی با ورجیل را می کند. او در طول مسیرش شروع به از بین بردن شیاطین می کند و وقتی آن ها شکست می خورند تبدیل به سلاح هایی برای دانته می شوند. سپس دانته توسط یک زن موتور سیکلت سوار مورد حمله قرار می گیرد که بعد مشخص می شود ماری نام دارد و دختر Arkham است و می خواهد انتقام مرگ مادرش را از پدرش بگیرد. Arkham برای ورجیل کار می کند و آن ها قصد دارند نیمه گردنبند دانته که مادر دانته و ورجیل به آنها داده است (به هر کدام یک نیمه) را از دانته بگیرند و از قدرت گردنبند کامل در برج، برای اتصال دنیای انسان ها و شیاطین به یکدیگر استفاده کنند. بعد از چند نبرد و دست و پنجه نرم کردن با موجودی دلقک شکل به نام جستر، دانته سرانجام به ورجیل می رسد و با او مبارزه می کند. ورجیل دانته را شکست می دهد و نیمه گردنبند او را می دزدد و می رود. سپس قدرت های شیطانی نهفته دانته بیدار می شوند و او شروع به تعقیب ورجیل می کند و او را در اتاق کنترل در زیر برج پیدا می کند و ورجیل نمی تواند برج را دوباره فعال کند. دو برادر مجددا نبرد می کنند تا این که مبارزه آن ها توسط جستر و ماری قطع می شود. در این هنگام جستر هویت واقعی خود که همان Arkham است را آشکار می کند و مشخص می شود که او همه آن ها را بازی داده است تا برج را دوباره فعال کنند و به سرزمین شیاطین برسد. او قصد دارد تا با استفاده از قدرتش، Force Edge که فرم خفته شمشیر اسپاردا (پدر دانته و ورجیل) است را بدزدد و به وسیله آن بر زمین که حالا پر از شیاطین شده است حکمرانی کند. با شکسته شدن طلسم، برج تغییر شکل می دهد و Arkham به summit وارد می شود و ورجیل نیز که سردرگم و گیج شده است، ناپدید می شود.

دانته مانند همیشه برادر شلخته تر با موهای نامرتب و بی خیال تر بود که راحت تر صحبت می کرد و پر رو بود و با همه دعوا داشت و کری می خواند و اصطلاحا لاتی حرف می زد اما در آن سو ورجیل برادر منظم تر و اصطلاحا باکلاس تر با لباس ها و موهای مرتب و حرف زدن لفظ قلم و رفتاری خشک و جدی بود که کاملا می شد در حرف زدن دو برادر این موارد را کاملا مشاهده کرد.

دانته مجددا با نبرد خود را به بالای برج می رساند و در آنجا بر سر این که چه کسی باید به نبرد با Arkham برود با ماری مبارزه می کند و بعد از پیروزی، ماری سلاح قدرتمند خود را به دانته می دهد. دانته به Summit می رسد و وارد دنیای شیاطین می شود و Arkham را که فرم شیطانی اسپاردا را تصاحب کرده است می یابد. Arkham که بسیار قدرتمند شده است تبدیل به یک هیولای عظیم می شود و دانته به نبرد با او می رود. در طول مبارزه ورجیل نیز ظاهر می شود و اینجا دو برادر با هم متحد می شوند تا Arkhamh را شکست داده و یک بار برای همیشه وی را نابود نمایند. در نبردی نفس گیر دو برادر دشمن مشترکشان را شکست می دهند و نهایتا هم ماری او را می کشد تا انتقام مادرش را هم گرفته باشد. سپس در دنیای شیاطین، دانته و ورجیل بر سر تصاحب Force Edge و دو قسمت گردنبند با هم مبارزه می کنند. ورجیل این بار شکست می خورد و در حالی که پورتال بسته می شود در دنیای شیاطین باقی می ماند و با نیمه گردنبند خودش در تاریکی سقوط می کند. دانته در بیرون برج، ماری را می بیند و با هم یک دوستی و شراکت دو نفره را برای شکار شیاطین شکل می دهند و دانته نام مغازه اش را “Devil May Cry” می گذارد. سپس صحنه ای از ورجیل را در دنیای شیاطین می بینیم که زنده است و قصد دارد تا به نبرد با دشمن قدیمی پدرش (اسپاردا) یعنی موندوس برود. همان طور که مشاهده می کنید داستان بازی به معنای واقعی کلمه فوق العاده زیبا و جذاب است و از پیچش های داستانی به موقع گرفته تا شخصیت های بسیار قدرتمند و عمیق، همه و همه به بهترین شکل در دل داستان آن جای گرفته اند و لحظه لحظه بازیباز را به ادامه بازی و فهمیدن بیشتر داستان و اتفاقات پیش رو ترغیب می کند.

علاوه بر داستان زیبا، روایت داستان نیز بسیار حرفه ای و زیبا انجام می گیرد و داستان بازی با یک ریتم مناسب و جذاب که آن را هر لحظه داغ داغ نگاه می دارد روایت می شود. درواقع داستان بازی نه ذره ای بیهوده کش می آید و خسته کننده می شود و نه بخش هایی از آن به امان خدا رها شده و اصطلاحا “سمبل” می شوند. همه چیز در داستان و روایت آن در جای خود قرار دارد و یک مثال کامل از همراهی داستان و گیم پلی و تنیده شدن این دو در هم را در بازی شاهد هستیم و هر کدام بر دیگری اثر مثبت می گذارند و نتیجه آن، لذت بردن بازیباز از لحظه لحظه بازی می شود. شخصیت های بازی فوق العاده جذاب و عمیق و پرداخت شده هستند و بازیباز به راحتی آن ها را درک کرده و با آن ها ارتباط برقرار می کند و آن ها را دوست می دارد یا از آن ها متنفر می شود. شخصیت دانته و ورجیل به معنای واقعی یک پروتاگونیست و آنتاگونیست بی نظیر هستند که هر دو برای بازیباز بسیار محبوب می شوند و زمانی که در یک بازی شخصیت منفی اصلی در حد نقش اصلی داسنان برای مخاطب محبوب شود، یعنی داستان یک رویارویی فوق العاده را می شنویم که هر لحظه اش برای مخاطب لذتبخش خواهد بود و این اتفاقی است که دقیقا در Devil May Cry 3 رخ می دهد. دیگر شخصیت های داستان مانند ماری و جستر و Arkham (که البته این دو یک نفر هستند) نیز بسیار شخصیت پردازی عمیقی دارند و انگیزه ها و دغدغه هایشان کاملا برای بازیباز توضیح داده می شود و قابل پذیرش است. دیالوگ های بازی بسیار عالی و مفید و دور از هر گونه اغراق بیهوده هستند و نقش بسیار مهمی در درک رابطه بین شخصیت ها برای بازیباز ایفا می کنند و این موضوع با صداگذاری عالی شخصیت های بازی که در بخش مربوط به آن صحبت خواهیم کرد، بسیار پررنگ تر هم می شود و سبب می شود تا هر چه بیشتر در دنیای بازی غرق شویم. در نهایت باید گفت داستان و روایت و شخصیت پردازی در عنوان Devil May Cry 3 نماد کاملی از یک بازی بسیار موفق و بهتر است بگوییم نماد کاملی از قدرت فوق العاده کپکام در نسل ششم بود که بازیباز را با تمام روح و قلبش به درون بازی می کشید و او را محو دنیای بازی می کرد تا هرگز گذر زمان را احساس نکند.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

Devil May Cry 3 در زمان خود به واقع یکی از زیباترین و چشم نواز ترین بازی ها محسوب می شد و حتی اگر اکنون نیز بازی را انجام دهید آن گونه نیست که حالتان از گرافیک بازی به هم بخورد و با این که بازی برای نسل ۶ است ولی کیفیت خیلی خوبی دارد و کاری می کند که گرافیک آن حتی در زمان حال نیز به دل شما بنشیند و از آن متنفر نباشید. قطعا کار سازندگان بازی در کپکام در آن زمان بسیار بسیار قابل تحسین و فوق العاده بوده است، البته باید گفت در آن سال های طلایی کپکام، تقریبا تمامی عناوینی که این شرکت می ساخت جزو خوش گرافیک ترین و چشم نواز ترین عناوین دوره خود به حساب می آمدند. ۳ گانه Devil May Cry نیز از این قائده مستثنا نبود و در تمامی نسخه های این سری شاهد یک بازی بسیار زیبا و جذاب از لحاظ گرافیکی بودیم که در آن زمان قدرت بالای پلی استیشن ۲ را نشان می داد. بازی از لحاظ گرافیک فنی و هنری فوق العاده بود.  از منظر هنری Devil May Cry 3 بسیار زیبا و خوش آب و رنگ بود. تنوع مراحل در این نسخه فوق العاده بالا رفته بود و محیط های بازی با تنوع بالای خود شما را کاملا خشنود و راضی نگاه می داشتند. انواع محیط های زیبا و جذاب در بازی وجود داشتند و باعث می شدند تا هرگز احساس خستگی و دلزدگی به بازیباز دست ندهد. طراحی شخصیت ها و همینطور دشمنان و باس ها نیز بسیار عالی انجام شده بود و از شخصیت های اصلی گرفته تا دشمنان همگی با دقت و ریزبینی طراحی شده بودند و کیفیت بالایی داشتند. طراحی شخصیت دانته و ورجیل به حدی زیبا و واقعی بود که شما را واقعا متعجب می کرد و لذت بازی کردن را بسیار بالاتر می برد.

البته بقیه شخصیت ها نیز از لحاظ ظاهری فوق العاده با جزییات طراحی شده بودند و دست کمی از دانته و ورجیل نداشتند. طراحی دشمنان و باس ها نیز عالی بود و واقعا برخی از یرترین باس فایت ها در تاریخ بازی های رایانه ای را در Devil May Cry 3 شاهد بودیم و قبلا نیز این بازی را در لیست بازی هایی با بیشترین تعداد باس های بی نظیر، قرار داده بودیم. باس فایت های بازی هر کدام کاملا متفاوت از دیگری بودند و تاکتیک و روش شکست دادن مختص به خود را داشتند که این موضوع بازی را بسیار لذتبخش تر نیز می کرد. از لحاظ فنی نیز وضعیت به همین شکل بود و در بازی به هیچ وجه شاهد باگ یا افت فریم و موارد این چنینی نبودیم و کاملا راحت و روان بازی را تجربه می کردیم. کیفیت تکسچرها و بافت ها در بازی در زمان خود فوق العاده بود و به واقع جای تحسین داشت. این کیفیت بالا با یک نورپردازی بسیار عالی در بازی همراه شده بود تا شاهد عنوانی باشیم که از لحاظ گرافیک فنی یکی از برترین عناوین دوره خود محسوب شود. نقش نورپردازی در این عنوان بسیار با اهمیت بود و حتی اگر گاهی در موارد معدودی کیفیت برخی نکسچرها و بافت ها پایین بود با کمک نورپردازی عالی بازی، اصلا به چشم نمی آمدند و باعث می شدند تا شما حتی متوجه آن ها نیز نشوید. به واقع نورپردازی در بازی Devil May Cry 3 یکی از برترین ها در زمان خود محسوب می شد. نهایتا باید گفت عنوان Devil May Cry 3 از لحاظ جلوه های بصری و گرافیک، یک عنوان فوق العاده قدرتمند در زمان خود محسوب می شد و این زیبایی هم در زمینه گرافیک فنی و هم گرافیک هنری کاملا به چشم می آمد.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

گیم پلی Devil May Cry 3 تشکیل شده است از مراحلی (“missions”) که در آنها باید با دشمنان مختلف مبارزه کنید و برخی چالش های پلتفرمینگ را پشت سر بگذارید و تعدادی پازل را حل کنید تا در داستان بازی پیشروی نمایید. عملکرد شما در هر مرحله توسط بازی سنجیده می شود و با درجات D تا A مشخص می شود و البته بالاترین درجه و بهترین عملکرد با حروف S و سپس SS نمایش داده می شود. درجه ای که شما کسب می کنید بر اساس زمانی که مرحله به پایان می رسانید، تعداد ارب های قرمز (واحد پولی بازی که از شکست دشمنان به دست می آید و در طول مراحل جمع می کنید) که به دست می آورید، مبارزه “stylish”، تعداد استفاده از آیتم ها و همین طور میزان آسیب وارد شده به دانته محاسبه می گردد. مبارزه “stylish” اجرای یک سری از حملات بدون آسیب دیدن است و توسط یک نوار پر می شود و هر چه بهتر عمل کنید امتیاز استایل شما بالاتر می رود. هر چقدر که طولانی تر ضربات را وارد کنید به شکلی که کاملا متنوع باشند و از یک حرکت پشت سر هم استفاده نکنید و همین طور از حملات جاخالی دهید، امتیاز استایل شما بالاتر می رود. نوار استایل بعد از چند ضربه به دشمن، عبارت “Dope” را نمایش می دهد و سپس در ادامه حملات، بر حسب مهارت شما عبارات “Crazy”, “Blast”, “Alright”, “Sweet”, “SShowtime” و سرانجام “SSStylish” که برترین امتیاز استایل است زوی صفحه ظاهر می شود. اگر دانته در این حین آسیب ببیند نوار استایل افت می کند و اگر هنوز در مرحله “Crazy” یا پایین تر باشد، از بین رفته و ریست می شود. سیستم مبارزات در این بازی اجازه خلق کمبوهای بسیار زیادی را با استفاده از سلاح های مختلف که هر کدام حملات گوناگونی دارند، به بازیباز می دهد. با این که بازی کاملا بر اساس مبارزات سریع و دکمه زدن های مداوم و حلق کمبوهای پشت سر هم بنا شده است اما هرگز یک بازی که در آن کورکورانه دکمه ها را بزنید نیست و باید استراتژی داشته باشید، زیرا که دشمنان از حملات بسیار مختلف استفاده می کنند و با استفاده از هوش مصنوعی بالای خود، تاکتیک های گوناگونی را اتخاذ می کنند و به نوع مبارزه شما واکنش نشان می دهند.

قابلیت Devil Trigger به دانته اجازه می دهد تا به فرم شیطانی خود وارد شود. این موضوه ظاهر دانته را عوض می کند و قدرت ضرباتش را بیشتر کرده و قدرت دفاعی وی را افزایش می دهد، خط سلامتی اش را پر می کند و استفاده از حملات ویژه را ممکن می سازد. این قابلیت تا وقتی فعال می ماند که نوار Devil Trigger خالی نشده و دارای انرژی باشد. این نوار در حالت نرمال بازی، با ضربه زدن به دشمنان یا تحریک کردن آنها (taunting) پر می شود و با استفاده از قابلیت Devil Trigger و تغییر شکل دادن یا سایر قابلیت هایی که از انرژی نوار Devil Trigger استفاده می کنند خالی می شود (مانند استایل های Quicksilver و Doppelganger). این قابلیت تا زمانی که حدود یک سوم بازی را طی نکرده اید در اختیار دانته قرار نمی گیرد اما ورجیل (که در نسخه Special Edition) قابل بازی است، از ابتدا آن را در اختیار دارد. تفاوت عمده بازی Devil May Cry 3 با نسخه های قبلی سری در سیستم مبارزات آن است که به دانته اجازه می دهد یکی از ۴ استایل مبارزه را انتخاب کند. هر استایل بر روی موارد خاصی تمرکز داشته و قابلیت ها و تکنیک های مجزایی نیز دارد. انتخاب استایل در ابتدای هر مرحله و در چک پوینت های مرحل وجود دارد. این استایل ها شامل Trickster که بر سرعت بیشتر و جاخالی دادن تمرکز دارد، Swordmaster که قابلیت های خاص استفاده از شمشیر و دیگر سلاح ها را در اختیار بازیباز می گذارد، Gunslinger که تکنیک های سلاح های گرم را در اختیار بازیباز قرار می دهد و سرانجام Royal Guard, که قابلیت بازگرداندن ضربات دشمن با فشردن به موقع یک دکمه را به دانته هدیه می دهد، می باشند.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

بعدا در بازی، شما به دو استایل دیگر نیز دسترسی می یابید که شامل Quicksilver (کند کردن دشمنان در حالی که حملات دانته سرعت نرمال دارد) و  Doppelgänger (خلق یک سایه برای دانته که در کنار او مبارزه می کند) هستند. جالب است بدانید که یک بازیباز دیگر می تواند با فشردن دکمه استارت کنترلر دوم، نقش سایه دانته را بر عهده بگیرد و مبارزه کند که این موضوع را خیلی از بازیبازها نمی دانند. یک مد دونفره که مشابه همین استایل  Doppelgänger است، در هنگام مبارزه دانته و ورجیل با Arkham نیز وجود دارد که بازیباز دوم ورجیل را در نبرد کنترل می کند که این موضوع را نیز بسیاری از بازیبازها که در نسل ششم بازی را تجربه کرده اند، نمی دانستند. در نسخه Special Edition، ورجیل یک استایل دیگر به نام Dark Slayer دارد که چیزی مشابه Trickster است.

اگر بخواهیم به معدود ضعف هایی که در این بازی وجود دارند اشاره کنیم در راس آن ها باید بگوییم در یکی دو ساعت ابتدای بازی که شما هنوز ارتقای خاصی انجام نداده اید و در مرحله آشنایی با بازی و مبارزات و گیم پلی هستید، درجه سختی بازی به طور آزاردهنده ای شدیدا بالاست و مخصوصا برای شخصی که با این سری آشنا نباشد می تواند عذاب آور باشد و سبب شود که بازی را ترک کرده و عطایش را به لقایش ببخشد در حالی که قاعدتا نباید این طور می بود و ابتدای بازی نباید تا این حد دشوار باشد.

همین طور در نکته ای دیگر باید اشاره کرد که گاهی در Devil May Cry 3 حس می کنید که بازی به اندازه کافی و به حد مبارزات سختی که انجام می دهید، پاداش دهنده نیست و مقداری خسیس است (در زمینه Orb ها و آیتم ها و …. اما در زمینه سلاح ها عالیست)، در نهایت در خصوص گیم پلی عنوان Devil May Cry 3 باید گفت همانند هر بازی شاهکار هک اند اسلش، گیم پلی و مبارزات قلب تپنده این بازی هستند و به واقع اگر بخواهیم عناوین هک اند اسلش را از لحاظ سرعت مبارزات و قابلیت خلق کمبوهای مختلف رده بندی کنیم بی شک این سری و البته بایونتا که آن هم ساخته کامیای دوست داشتنی است، برترین ها هستند و مبارزات به حدی در این بازی جذاب و سریع و لذتبخش است که شاید اگر چندین بار مختلف بازی را به اتمام برسانید باز هم بتوانید روند متفاوتی را برای شکست دشمنان و خلق کمبوها پیش بگیرید مخصوصا با قابلیت استایل های مختلف که در این نسخه در بازی وجود داشتند و تنوع بی نظیری به آن بخشیده بودند. گیم پلی در Devil May Cry 3 کاملا بی نقص و در نهایت لذتبخشی و جذابیت است و حتی ثانیه ای نیز اجازه نمی دهد تمرکز بازیباز از روی مبارزات برداشته شود و به چز دیگری جز این شاهکار فکر کند.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

Devil May Cry 3 در زمینه صداگذاری و موسیقی هم به مانند اکثر عناوین بزرگ کپکام در آن روزها، شاهد بالاترین کیفیت ممکن در نسل ششم بودیم و صداگذاری تک تک شخصیت ها و صداهای محیطی و سلاح ها و … با حداکثر حرفه ای گری انجام پذیرفته بود تا شاهد یک بازی بی نقص در این بخش باشیم. صداگذاری دانته و ورجیل بسیار قدرتمند و جذاب بود و صدای آن ها کاملا با ظاهر و رفتار و خصوصیات شخصیتشان همخوانی داشت و منطبق بود. دانته مانند همیشه برادر شلخته تر با موهای پریشان و فردی بی خیال تر بود که راحت تر صحبت می کرد و پر رو بود و با همه دعوا داشت و کری می خواند و اصطلاحا لاتی حرف می زد اما در آن سو ورجیل برادر منظم تر و اصطلاحا باکلاس تر با لباس ها و موهای مرتب و حرف زدن لفظ قلم و رفتاری خشک و جدی بود که کاملا می شد در حرف زدن دو برادر این موارد را کاملا مشاهده کرد. صداگذاران دیگر شخصیت های بازی مانند ماری و جستر و آرکام و … نیز به بهترین شکل از پس صداگذاری ضخصیت های خود بر آمده بودند و بک بازی بسیار با کیفیت را در این زمینه شاهد بودیم. همینطور انواع صداهای محیطی مانند سلاح های سلاح های مختلف هنگام مبارزه و … در بهترین کیفیت قرار داشتند و بازیباز را کاملا راضی می کردند. در مورد موسیقی این بازی هم که لااقل من دیگر اصلا نباید چیزی بگویم.

در حقیقت همان طورکه قبلا و در نقد عنوان Splatterhouse (البته اصلا و ابدا مقایسه ای بین این دو بازی در کار نیست زیرا اصلا در سطح هم نیستند) گفته بودم “موسیقی این عنوان برای شخصی مثل من یک بهشت واقعی است و واقعا از تک تک قطعات آن در طول گیم پلی بازی لذت بسیار بالایی بردم. موسیقی های بازی تماما قطعات عالی موسیقی متال و هوی متال هستند که شنیدن آنها همراه گیم پلی پرسرعت و هیجان انگیز بازی، هیجان آن را چند برابر می کند و موسیقی متال کاملا با آن همخوانی دارد.

قطعات فوق العاده زیبایی در ساندترک بازی وجود دارند که بسیار جذاب و تحریک کننده هستند. البته قبول دارم که این فقط برای من و علاقمندان به موسیقی متال است که در کشورمان بسیار بسیار بسیار کم تعداد هستند و اغلب از شنیدن این موسیقی ها به هیچ وجه خوششان نمی آید، حال به هر دلیلی از مذهبی گرفته تا دیگر موارد. از آن جایی که بسیاری در همان حالت عادی و به تنهایی موسیقی هوی متال و .. را عجیب و شیطانی و .. می دانند، قرار داشتن این نوع موسیقی را در بازی مثل Devil May Cry با موضوع شیطان و فرشته و شیطان خوب و… دلیلی برای انتقاد از بازی می دانند که البته درست یا غلط بودن ادعاهای آن ها اصلا مشخص نیست و کاملا نسبی است، زیرا شخصی مانند بنده عاشق موسیقی متال و گیم پلی خشن و مرگبار هستم و عده ای نیز در مقابل آن جبهه می گیرند.”

همیشه برای من موسیقی های Devil May Cry جزو برترین موسیقی ها در کل عناوین بوده و هستند زیرا همواره از سبک محبوب من یعنی هوی متال در آن ها استفاده می شود که اتفاقا کاملا هم مناسب جو این فرنچایز است. یعنی اصلا به دانته می خورد که دقیقا متال باز باشد!

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening مجموعه ای است بسیار وزین و بالانس شده از کلی نکات مثبت که به بهترین شکل یکدیگر را حمایت می کنند و هر کدام سبب می شوند تا بخش دیگر قدرتمندتر گردد و بازیباز حداکثر لذت ممکن را از بازی کردن ببرد. داستان بسیار زیبا و جذاب که آغاز سری را به بهترین شکل به تصویر می کشد، شخصیت پردازی فوق العاده و بی نظیر پروتاگونیست و آنتاگونیست بازی یعنی دانته و ورجیل، گرافیک های فنی و هنری که در زمان خود جزو برترین ها بودند، گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز و چالش برانگیز که بسیار مناسب بازیبازان هاردکور است، تنوع بی نظیر مبارزات و سلاح ها و کمبوها، صداگذاری های عالی شخصیت ها، اضافه شدن سیستم استایل ها به بازی، تنوع معرکه ای به آن بخشیده است، یکی از برترین بازی های تاریخ از لحاظ تعدد باس فایت های شاهکار و کلی موارد مثبت دیگر که در Devil May Cry 3: Dante’s Awakening وجود دارند، همه و همه دست به دست هم داده اند تا یک شاهکار هک اند اسلش خلق شود و عنوانی را تجربه کنید که هرگز هیچ گاه نه از یاد شما می رود و نه از دفتر کهنه و قدیمی بازی های شاهکار تاریخ پاک خواهد شد.

Devil May Cry 3 : Dante’s Awakening

چقدر لذتبخش و عالی خواهد بود اگر بشنویم که مثلا ۳ گانه ارتقا یافته و ریمستر شده ۳ بازی اول این سری برای نسل هشتم منتشر خواهد شد و یا مثلا نسخه سوم بازی به صورت کامل بازسازی شود و برای نسل هشتم منتشر شود (مانند اتفاقی که دارد برای Shadow of The Colossus رخ می دهد). هرچند که از کپکام، زیاد از این درخواست ها داریم و این شرکت هم توجه خاصی نمی کند وگرنه غیر از رزیدنت اویل، اکنون نسخه های بازسازی شده و ارتقا یافته و کالکشن اونیموشا و داینوکرایسیس و دویل می کرای و … معرفی شده بودند یا داشتیم آن ها را بازی می کردیم…

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening هرگز و هرگز و هرگز بازی نیست که به هیچ بهانه ای آن را از دست بدهید. یا طرفدار هک اند اسلش هستید و عاشق این بازی شده اید یا با این بازی طرفدار هک اند اسلش می شوید و عاشق این بازی!! از این دو حالت خارج نیست!!

Devil May Cry 3 عنوانی است که واقعا شایسته هر تحسینی است و شک ندارم هر شخصی که این بازی را تجربه کرده باشد خیلی خیلی خوب می داند که Devil May Cry 3: Dante’s Awakening هرگز عنونی در حد متای ۸۷ نیست و کمترین شایستگی که دارد و در بدترین حالت باید امتیاز ۹ تا ۹٫۵ و حتی بیشتر را داشته باشد. البته نظرات همواره متفاوت بوده و هستند اما خب اگر منتقدان را کنار بگذاریم، بازیبازی وجود ندارد که Devil May Cry 3: Dante’s Awakening را تجربه کرده باشد و از آن به عنوان یکی از شاهکارهای زندگی اش یاد نکند. Devil May Cry 3: Dante’s Awakening به معنای واقعی، تعریف یک هک اند اسلش فوق العاده خوش ساخت و جذاب بود که هر طرفدار این سبک را پای خود میخکوب می کرد و پر بود از مبارزات عالی و باس های مخوف و فضاسازی های فوق العاده و شخصیت پردازی های عالی و چالش های بی شمار برای بازیبازان هاردکور. Devil May Cry 3: Dante’s Awakening هرگز و هرگز و هرگز بازی نیست که به هیچ بهانه ای آن را از دست بدهید. یا طرفدار هک اند اسلش هستید و عاشق این بازی شده اید یا با این بازی طرفدار هک اند اسلش می شوید و عاشق این بازی!! از این دو حالت خارج نیست!!

همچنین بخوانید:

نقد و بررسی بازی Call Of Duty WWII / ندای وظیفه : جنگ جهانی دوم

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *