آموزش حرفه‌ای روپایی‌ زدن در فوتبال

بعد از جام‌جهانی هنوز هم بسیاری از جوانان درگیر فوتبال هستند و می‌خواهند روپایی‌ زدن و تکینک‌های مختلف فوتبال را به‌صورت حرفه‌ای‌‌تر دنبال کنند. روپایی‌ زدن به صورت کلی، نوعی هنرنمایی با توپ است که فرد سعی می‌‌کند توپ را با ران، سر یا پاهای خود به بالا پرتاب کند. حال اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای این کار را انجام دهید، بهتر است تکنیک‌های روپایی‌زدن را یاد بگیرید تا همانند فوتبالیست‌های معروف، بدون نگرانی از افتادن توپ روی زمین، روپایی بزنید و با دوستانتان رقابت کنید. برای رسیدن به این هدف با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله دو بخشی، همه تکنیک‌های فوق‌العاده این کار را به‌خوبی یاد بگیرید.

بخش اول: یادگیری اصول اولیه روپایی‌ زدن در فوتبال

۱ بالا انداختن توپ با ران

بسیاری از تازه‌کاران، به اشتباه ابتدا سراغ تمرین با روی پا می‌روند. در صورتی‌که اول باید سعی کنید در روپایی‌زدن با ران مهارت پیدا کنید و سپس به سراغ روی پا بروید. دقت کنید که توپ باید روی سطح صاف ران قرار بگیرد و با زانو ضربه نزنید که در این‌صورت مسیر توپ به کلی تغییر خواهد کرد.
نکته: سعی کنید ابتدا فقط یک یا دو بار توپ را با ران خود به بالا و پایین پرتاب کنید. بعد از اینکه حرفه‌ای شدید، تعداد تکرارها را بیشتر و بیشتر کنید.

۲ استفاده از انحنای روی پا

هر زمانی که احساس کردید در روپایی‌زدن با ران‌هایتان تبحر پیدا کرده‌اید، بهتر است به سراغ روی پاهایتان بروید. توپ را از بالا روی نوک پاها (محل اتصال انگشتان) بیندازید و سعی کنید به پایتان قوسی بدهید که توپ به جای اینکه به جلو پرتاب شود، به سمت بالا برگردد. این فرم اولیه روپایی‌زدن است که باید کاملاً به آن مسلط شوید.
• اگر بخواهید پاهایتان را صاف و بدون قوس نگه‌دارید، توپ منحرف شده و به این‌طرف و آن‌طرف پرتاب خواهد شد.
• سعی کنید ابتدا با تک روپایی‌زدن تمرین کنید و توپ را یک‌بار روی پایتان بیندازید و ببینید بالا می‌آید یا نه. مهم‌ترین نکته در این مرحله، یادگیریِ فرم صحیح انحنا‌دادن به پا است.

۳ تمرین با پای غیرغالب

بسیاری از ورزشکاران ترجیح می‌دهند فقط با پای غالب (مثلاً اگر چپ پا هستند، فقط با پای چپ تمرین کنند) تمرین کنند، اما اگر می‌خواهید ورزشکار حرفه‌ای شوید، کار درستی نیست. پس بهتر است با پای غیرغالب شروع کرده و سپس به سراغ پای غالب یا حرفه‌ای‌تان بروید.
نکته: علت اصرار ما برای تمرین با پای غیرغالب این است که با این کار می‌توانید الگوهای تمرینیِ بیشتری انجام بدهید و جلوی افتادن توپ را بگیرید.

۴ پرتاب توپ به بالای سر

سعی کنید با وارد کردن نیروی کافی، توپ را تا بالای سر برسانید. مهارت پیدا کردن در این تمرین نیاز به زمان دارد، بنابراین باید حسابی با تمرکز تمرین کنید. یادتان باشد زمانی‌که توپ بالا می‌آید، دقیقاً باید مقابل صورتتان قرار بگیرد.
• تمرین کنید تا توپ فقط به سمت بالا بیاید و جلو و عقب نرود.
• رساندن توپ از نوک پا تا سر بسیار راحت‌تر از رساندن آن از ران‌ها تا سر است. علت آن هم نیرویی است که می‌توانید با استفاده از پاهایتان به توپ وارد کنید.

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *