طرز تهیه اسپاگتی ساده با سس کدوحلوایی

تهیه اسپاگتی ساده، نکاتی دارد که آگاهی از آن بر کیفیت غذا می افزاید. اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی نوعی خوراک متفاوت اما مطابق ذائقه ایرانی است و دوستداران پاستا حتما از خوردن آن لذت خواهند برد. با ما همراه شوید.

 اسپاگتی، نوعی پاستای رشته‌ای نازک و دراز است که از آرد گندم تهیه می‌شود. برای تهیه اسپاگتی، آرد را با تخم مرغ یا آب یا مخلوطی از این دو و کمی روغن زیتون خمیر می‌کنند و به شکل رشته‌های مفتولی درمی‌آورند. گاهی با افزودن آب اسفناج، آب چغندر، رب گوجه فرنگی یا محلول زعفران اسپاگتی سبز، گلی یا زرد درست می‌کنند. اسپاگتی در واقع جانشین نان فرانسوی، سیب زمینی آلمانی و نان یا چلوی ایرانی است. سس اسپاگتی در واقع خورشی است که اسپاگتی را غذایی کامل می‌کند.در ایتالیا اسپاگتی معمولا بدون سس به عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در کنار خوراک گوشت، مرغ و ماهی گذاشته می‌شود. در حالیکه اسپاگتی با سس و پنیر به عنوان غذای اصلی خورده می‌شود. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه نوعی اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی را مرور کنیم.

طرز تهیه اسپاگتی ساده با سس کدوحلوایی

مواد لازم
اسپاگتی ۲۵۰ گرم
کدو حلوایی پوست کنده و دانه گرفته ۵۰۰ گرم
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ریز خرد شده ۱ عدد
سیر له شده ۲ حبه
جعفری تازه خرد شده ۴-۶ قاشق غذاخوری
جوز هندی ۱/۴ قاشق چایخوری
عصاره گوشت یا سبزیجات ۲۵۰ میلی لیتر
ژامبون ریز خرد شده ۱۱۵ گرم
خامه پر چرب ۱۵۰ میلی لیتر
نمک و فلفل، پنیر پارمزان رنده شده به میزان لازم
دستور تهیه:
  1. کدو حلوایی را به دو نیم تقسیم کنید، دانه‌های داخل آن را با قاشق خارج کنید و پوست آن را بگیرید، سپس به صورت نوارهای باریک برش بزنید و نوارها را به صورت مکعب‌های یک سانتی‌متری خرد کنید.خرد کردن کدو حلوایی
  2. حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک قابلمه بزرگ گرم کنید. پیاز و سیر را به آن اضافه کرده و حدود ۳ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم شوند. سپس نیمی از جعفری خرد شده را به آن اضافه کرده و حدود ۱ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  3. تکه‌های کدو حلوایی را به قابلمه اضافه کرده، کمی نمک، فلفل و جوز هندی به آن بزنید و اجازه دهید حدود ۵-۴ دقیقه بپزد.
  4. نیمی از عصاره گوشت یا سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کدو‌ها نرم شوند. در صورتی که آب سس قبل از پختن کدو تمام شد، مقداری عصاره گوشت یا سبزیجات به آن اضافه کنید.
  5. ژامبون خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و در حالیکه مرتبا هم می‌زنید به مدت ۲ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید.
  6. در همین فاصله، قابلمه بزرگی حاوی آب و کمی نمک را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  7. اسپاگتی و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید اسپاگتی به مدت ۱۲ دقیقه در آب جوش بپزد تا وقتی که اسپاگتی نرم شود، ولی زیر دندان بیاید.ریختن اسپاگتی در آب جوش
  8. اسپاگتی را آبکش کرده و به ظرف مخصوص پذیرایی منتقل کنید.اسپاگتی آبکش شده
  9. خامه پرچرب را با مخلوط کدو حلوایی و ژامبون مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا سس کدو حلوایی آماده شود.
  10. سس کدو حلوایی را روی اسپاگتی بریزید و آن را با مابقی جعفری خرد شده تزیین کنید.
  11. اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی را گرم سرو کنید و از پنیر پارمزان رنده شده در کنار آن به طور جداگانه استفاده کنید.

 اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی
چند نکته در تهیه اسپاگتی ساده

  • در تهیه اسپاگتی ساده باید برای هر نفر ۱۲۰-۱۰۰ گرم اسپاگتی خشک در نظر گرفت.
  • قابلمه‌ای که برای درست کردن اسپاگتی انتخاب می‌کنید باید جادار باشد، چون اسپاگتی هم مانند برنج باید در آب جوش فراوان شناور شود.
  • برای هر ۲۰۰ گرم اسپاگتی دست کم یک لیتر آب لازم است.
  • مدت زمان پخت اسپاگتی به جنس آرد و درشتی یا ریزی اسپاگتی و البته به میل خورنده، بستگی دارد و به طور کلی ۱۲-۱۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • برای اینکه رشته‌های اسپاگتی به هم نچسبند، غالبا لازم است پس از آبکش کردن، کمی آب جوش روی آن بدهید تا لعاب آن شسته شود. سپس کمی روغن یا کره آب کرده روی اسپاگتی بدهید تا همه رشته‌ها چرب شوند.
اسپاگتی یکی از انواع پرطرفدار پاستا در ایران است که در ۱۰۰ گرم آن حدود ۳۵۰ کیلوکالری، ۱۲-۱۰ گرم پروتئین، ۷۴ گرم کربوهیدرات و ۱.۴ گرم چربی وجود دارد؛ بنابراین انرژی بالای آن عمدتا از قند‌ها تامین می‌شود و ارزش غذایی پروتئینی آن متوسط است. میزان چربی آن بسیار پایین است و قابلیت هضم بالایی دارد. از نظر اسید آمینه ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و همین مساله منجر به کاهش ارزش غذایی آن می‌شود. با این حال اسپاگتی، غذایی است که اغلب با مواد غذایی سرشار از پروتئین نظیر پنیر و گوشت مصرف می‌شود، بنابراین پروتئین و اسید آمینه‌های ضروری آن تکمیل شده و ارزش غذایی آن افزایش می‌یابد.

منبع




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *