دانشمندان ویروس ۳۰ هزار ساله را از خواب بیدار می کنند

تیمی از دانشمندان فرانسوی قصد دارند دومین ویروس باستانی طی دو سال گذشته را برای مطالعۀ ساختار ژنتیکی آن از خواب بیدار کنند.

برگرداندن یک ویروس ۳۰۰۰۰ ساله به زندگی درست مثل طرح یک فیلم ترسناک در زندگی واقعی است. پس اگر از فیلمهای با مضمون ویروسهای غیرقابل درمان می ترسید، این مطلب را نخوانید.

دانشمندان می خواهند این ویروس ماقبل تاریخ را که در قسمت یخ زده همیشگی سیبری کشف کرده اند، برای اولین بار پس از عصر یخبندان از خواب بیدار کنند. این ویروس که مالی ویروس سایبریکیوم نام دارد به عنوان یک ویروس “غول” طبقه بندی شده چرا که با میکروسکوپ نوری قابل مشاهد است.

مالی ویروس سایبریکیوم با ۵۰۰ ژن دارای ساختار ژنتیکی بسیار پیچیده ای است. در مقایسه ویروس آنفولانزا فقط ۸ ژن دارد. این تیم سال گذشته نیز در همان نقطۀ سیبری ویروس ۳۰ هزار سالۀ دیگری به نام “پیتوویروس سایبرکیوم” کشف کردند و در شرایط امن آزمایشگاهی به مطالعه آن پرداختند. آنها متوجه شدند که هنوز پس از ۳۰ هزار سال یخ زدگی این ویروس هنوز عفونت زا است.

این واقعیت که دو ویروس چند هزار ساله هنوز عفونت خود را در لایه های یخ زده حفظ کرده اند، نگرانی ها در مورد گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها را بیشتر می کند. به همین دلیل محققان امیدوارند، با تحقیق روی این ویروس ها از گسترش دوباره بیماری هایی مثل آبله که ریشه کن شده اند، جلوگیری کرد.

منبع